Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Kungliga Operan är Årets Marknadsavdelning 2021

Publicerad: 27 april 2021, 15:00

Foto: Louise Stehn

Snabb omställning, kreativitet, korsfunktionellt arbetssätt och med fokus på kundens bästa imponerade på juryn som utser Kungliga Operan som Årets marknadsavdelning 2021.


Ämnen i artikeln:

Årets marknadsavdelningLykoPolestarKungliga Operan

Under eftermiddagen utsågs vinnarna i Resumés tävling Årets marknadsavdelning. Vinnarna har inte bara lyckats ta fram en framgångsrik marknadsföring, utan även drivit igenom en framtidsinriktad förändring, ställt om och hittat nya innovativa arbetsprocesser.

LÄS MER: Data, processer och värdeskapande – här är strategin för framtidens marknadsavdelningar

Efter att juryn överlagt står det klart Kungliga Operan står som slutgiltig segrare.

Juryns motivering lyder: ”Årets vinnare går mot normen. Att så snabbt ställa om och se möjligheterna, agera kreativt, arbeta korsfunktionellt hela tiden med kundens bästa i fokus imponerar. 

Att lyckas ta det gamla arvet och modernisera det snabbt under parollen ”När kunderna inte får komma till operan kommer operan till er” genererar i applåder från juryn och en vinst i Årets Marknadsavdelning. Grattis Kungliga Operan!

Året 2020 har för Kungliga Operans marknadsavdelning handlat om omställning. En dryg vecka innan pandemin omöjliggjorde fysiska sammankomster hade de lanserat sin nya streamingtjänst Operan Play, och dagen efter att regeringen deklarerat covid19 en samhällsfarlig sjukdom sändes den första föreställningen. Internt gjorde man heltom och tre team med fokus på kommunikation, online och kund sattes snabbt ihop. Resultatet? Operan nådde ut till 800 000 digitala tittare och lyckades trots restriktioner locka 70 000 fysiska besökare. Samtidigt ökade genomslaget i redaktionella medier och den nylanserade streamingappen belönades med prestigefyllda designpriser.

Marknadsavdelningen på Kungliga Operan.

 

 

På andraplats placerade sig skönhetsbolaget Lykos marknadsavdelning.

Juryns motivering lyder: ”Det är kundcentrerat och modernt. Med en lika tydlig visuell identitet som målgruppstanke håller årets andrapristagare sig konsekvent till sitt affärsmål. Juryn ser och uppskattar hur de som e-handlare prioriterar och lyckas med att bygga sitt varumärke samt får lekfullheten att genomsyra allt, vilket inte är helt vanligt i skönhetsbranschen. Grattis Lyko!

Lyko har varit en av pandemins mest aktiva annonsörer och varumärken. Varumärkesmätningar från tidigare år visade att de hade en styrka i sin konverteringsgrad, men att de tampades med att få fler kvinnor att känna till dem. Med utgångspunkt i den vedertagna 60/40-regeln, där 60 procent utgör varumärkesbyggande kommunikation och 40 procent utgör taktisk kommunikation, har Lyko satsat hårt på att uppfattas som sympatiska och lekfulla. Ngot som lett till att de under förra året lyckades knipa den åtråvärda platsen som Sveriges mest kända skönhetsaktör. Satsningen har lett till att man i dag kan räkna sex miljoner månatliga besökare till sajten. 

Lykos marknadsavdelning

På tredje plats placerade sig elbilsvarumärket Polestars marknadsavdelning.

Juryns motivering lyder: ”Årets tredjepristagare sticker ut genom sitt mod att vara distinkta. De är ett lysande exempel på att vara konsekventa i sitt fokus: design och funktion i symbios. Inget lämnas åt slumpen och när pandemins käppar närmade sig deras hjul fortsatte de bara rulla, utan att stanna upp. Även om vägen fick bli en annan än den tänkta skulle denna bil lanseras! Grattis till tredjeplatsen i årets marknadsavdelning Polestar!

Polestars marknadsavdelning.

Juryn årets marknadsavdelning 2021:

Daniel Collin, juryordförande, Barking like Frankie

Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King

Per Carleö, Senior Vice President, Head of Brand, Telia

Karin Moberg, COO HallandiaV

Richard Ntege, creative content director

Cecilia Perlind, Head of Brand Communication, Kantar Sifo

Lisa Rönnberg, Head of Creative & Brand, TUI

Fredrik Svedjetun, chefredaktör, Resumé

Emma Thorp, vd Scream

 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.