Tävling
Kvittoberättelser charmade juryn – Nord DDB och Pleo vinner annonsering
Publicerad: 5 maj 2022, 18:55
I ”Ett liv utan kvitto-tjafs” använde sig Pleo och Nord DDB av själva kvittot som medie.
Så länge fickorna inte är ändlöst djupa drar vi alla en suck när vi behöver lägga ut egna pengar för jobbaktiviteter. Det innebär inte bara en tillfällig lågkonjunktur i de egna finanserna utan även att vi behöver fylla i utläggsrapporten. Tråkigt.
För sin förmåga att sätta ord på den känslan vinner nu Nord DDB och Pleo ett guldägg i kategorin annonsering. I ”Ett liv utan kvitto-tjafs” använde sig Pleo, som erbjuder en ny typ av företagskort, av själva kvittot som medie. I stället för de vanliga beloppen, momssatserna och organisationsnumrena berättade varje kvitto en historia. Som när man blir blåst av en svarttaxi i Oslo. Eller när det på representationsmiddagen vinkats in lite för många vinflaskor, och chefen försvinner utan att betala notan.
Från scenen var tacksamheten ett faktum:
– Vi vill bara tacka varann!
Motiveringen lyder:
”Guldägget går till en annons som har allt. Den är relevant, snygg, kul skriven, iögonfallande och fantastisk på alla vis – allt detta kondenserat på en skrynklig och annars så tråkig liten papperslapp. Stort grattis till guldet och glöm inte att ta kvitto på drinkarna i baren, så kan ni kanske dra av dom i efterhand. Guldägget går till ingen mindre än ”Ett liv utan kvitto-tjafs” för Pleo av Nord DDB Stockholm.
Silverägg i kategorin går till:
”Ett 20 år långt citat” av Åkestam Holst för Reportrar utan gränser
”Förintelängesen” av Acne för Zikaron
”Odramatiska berättelser” av Le Bureau för Arbetsmiljöverket
”Återuppståndelsen” av Familjen för Trafikförvaltningen/SL/Waxholmsbolaget