måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Kvittoberättelser charmade juryn – Nord DDB och Pleo vinner annonsering

Publicerad: 5 maj 2022, 18:55

I ”Ett liv utan kvitto-tjafs” använde sig Pleo och Nord DDB av själva kvittot som medie.

Ämnen i artikeln:

GuldäggetNord DDBÅkestam HolstAcneLe BureauFamiljen

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Så länge fickorna inte är ändlöst djupa drar vi alla en suck när vi behöver lägga ut egna pengar för jobbaktiviteter. Det innebär inte bara en tillfällig lågkonjunktur i de egna finanserna utan även att vi behöver fylla i utläggsrapporten. Tråkigt. 

För sin förmåga att sätta ord på den känslan vinner nu Nord DDB och Pleo ett guldägg i kategorin annonsering. I ”Ett liv utan kvitto-tjafs” använde sig Pleo, som erbjuder en ny typ av företagskort, av själva kvittot som medie. I stället för de vanliga beloppen, momssatserna och organisationsnumrena berättade varje kvitto en historia. Som när man blir blåst av en svarttaxi i Oslo. Eller när det på representationsmiddagen vinkats in lite för många vinflaskor, och chefen försvinner utan att betala notan.

Från scenen var tacksamheten ett faktum:

– Vi vill bara tacka varann!

Motiveringen lyder:

”​​Guldägget går till en annons som har allt. Den är relevant, snygg, kul skriven, iögonfallande och fantastisk på alla vis – allt detta kondenserat på en skrynklig och annars så tråkig liten papperslapp. Stort grattis till guldet och glöm inte att ta kvitto på drinkarna i baren, så kan ni kanske dra av dom i efterhand. Guldägget går till ingen mindre än ”Ett liv utan kvitto-tjafs” för Pleo av Nord DDB Stockholm.

Silverägg i kategorin går till:

”Ett 20 år långt citat” av Åkestam Holst för Reportrar utan gränser
”Förintelängesen” av Acne för Zikaron
”Odramatiska berättelser” av Le Bureau för Arbetsmiljöverket
”Återuppståndelsen” av Familjen för Trafikförvaltningen/SL/Waxholmsbolaget

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev