Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Lågpris i fokus – då lyfter Willys

Publicerad: 13 oktober 2022, 18:11

Willys ville göra vardagen till en fest i sin kampanj från i fjol.

Foto: Kampanjbild / Illustration: Tom Fägrell.

Willys marknadschef Patrick Grabenbauer vinner kategori dagligvaror i Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer.

Ämnen i artikeln:

WillysSveriges Bästa Marknadschef

R

Redaktionen

red@resume.se


2022 är diskussionen om matpriser hetare än på länge. Morgonsofforna adresserar ämnet var och varannan dag och konsumenter beklagar sig över stigande mjölkpriser. 

Det har tvingat matkedjorna att tänka till kring prisposition, kampanjer och rabatter. Till skillnad från konkurrenterna har Willys länge haft sin slogan ”Sveriges billigaste matkasse”. Kanske är det en del av förklaringen till att matkedjan stärkt sitt varumärke som ingen annan det senaste året, enligt Xtreme Insights varumärkesundersökningar. 

Under året har Willys även stärkt bilden av egna varor och av sina färskvaror. Där kan bland annat nämnas att Willys lanserat en produktserie med ”räddad mat”, som ska minska matsvinnet. Kampanjen för detta kallade man ”fula fiskar”.

Marknadschefen Patrick Grabenbauer har jobbat på Willys i 20 års tid.

– Patricks kommersiella kompetens och förmåga att hantera, balansera och prioritera frågor som påverkar både varumärket och affären. Dessutom är han en väldigt uppskattad kollega, säger Willys vd Thomas Evertsson.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

Tvåa i kategori dagligvaror är Fredrik Marmbrandt på Lidl. Trea kommer Johan Öhlin på Coop.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev