Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Lågt pris en vinnande strategi för XXL

Publicerad: 13 oktober 2022, 17:33

XXL har förflyttat sitt varumärke mest under året som gått.

Foto: Pressbild / Illustration: Tom Fägrell.

När konkurrenterna står still stärker XXL Sport & Vildmark sitt varumärke. Det ger Alexandra Cassel en förstaplats i Sveriges Bästa Marknadschefer, kategori sporthandel.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Brett utbud, inspirerande butiker och låga priser. Tre saker som konsumenterna uppskattar med XXL, enligt Xtreme Insights varumärkesmätningar. Under året som gått har man förstärkt bilden av sortimentet med funktion, kvalitet och välkända varumärken. Fler vill synas med produkter från varumärket och dessutom stärks bilden av XXL:s butik online.

Marknadschefen Alexandra Cassel har arbetat på XXL Sport & Vildmark i tre år. Anders Lindblom är managing director på bolaget och svarar så här på frågan om hennes styrkor:

– Alexandra är en fantastisk person! Hon kommer ständigt med nya idéer och vågar tänka nytt, har hjärtat på rätt ställe, gör alltid det där lilla extra och fyller sin omgivning med energi.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

Under året som gått har XXL bland annat öppnat butiker i köpcentret Kupolen i Dalarna och i Sickla Köpkvarter i Nacka.

Tvåa i kategori sporthandel blir Pino Roscigno på Stadium. Trea är Fabien Quignon på Decathlon.

Så avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev