Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Lånade friskt från spelvärlden – BBDO Nordics vinner kortare filmer

Publicerad: 5 maj 2022, 17:49

BBDO Nordics kampanj för Lennovo-kampanjen ”Legiondary delivery” vinner guldägg.


Ämnen i artikeln:

NyheterGuldäggetBBDO NordicsHedvigTBWAUnicefKingLottoLe Bureau

I flera år har BBDO Nordics, tidigare Ehrenstråhle, tagit fram innovativa idéer för datortillverkaren Lenovos. Samarbetet har bland annat renderat i kommunikation om att e-sport inte har någon övre åldersgräns och gjort hårdrockslåtar baserat på rescensioner.

Kampanjen ”Legiondary delivery” lanserades hösten 2021 och marknadsför speldatorn Legion 7I, filmerna är fyllda med detaljer och referenser från de spelvärldar kunderna befinner sig i. Karaktärerna som levererar datorerna känns mer än väl igen från spel som Grand Theft Auto och Call of Duty.

I stället för att skjuta fiender eller leverera vapen är det Legion 7I som är uppdraget att leverera i filmerna. Känslan för detaljer, som just rörelsemönstret och ljudläggningen, hyllades unisont av juryledamöterna. Med kampanjen ville BBDO Nordics fånga målgruppen genom att skapa en direkt förlängning av spelvärldarna för att skapa engagemang. 

Briefen var att göra en kampanj för sociala medier som riktade sig till just gamers. Målsättningen var att generera så mycket engagemang som möjligt. Hittills har kampanjen genererat över 200 000 likes och kommentarer på sociala medier. Under Dreamhack Winter gjorde de också verklighet av leveranserna.

– Supermäktigt, det är helt otroligt. Det är så stort! säger copywritern Joakim Estemar från scen.

Nu vinner BBDO Nordics och Lennovo guldägg i kategorin kortare filmer med motiveringen:

”Allmän vårdslöshet och oborstat uppträdande är beteenden som sällan belönas i de fina salongerna. Ändå ser juryn till att belöna Lenovo med Guldägg för sin film. Detta för att den dels är väldigt väl anpassad till målgruppen och bidrar med en god dos igenkänning för alla som någonsin spelat GTA, men kanske framför allt för att den enkla grundidén här har förädlats och förvaltats med just ett så gediget hantverk och sådan god fingertoppskänsla som juryn uppskattar. Resultatet är en film som är allt en reklamfilm ska vara – relevant, underhållande och smart. Legiondariskt levererat!” 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

BBDO:

Felix Nilsson, AD

Joakim Estemar, Copywriter

Satany Doughouz, Grafisk design

Linda Engström, Grafisk design

Sara Mioni Samuelsson, Produktionsledare

Clara Ferdinand-Dreyfus, PR & Social Media

Camilla Mossfeldt Redenstam, Business Lead

Markus Bjurman, CD

Lenovo:

Lale Johansson, Consumer Marketing Manager

Parapix:

Producent: Joakim Ottander

Regissör: Markus Virpiö


Belönas med silverägg i kategorin gör:

Hedvig för ”It's just ideas”
TBWA och Uniced med kampanjen ”Dina pengar är mer värda än du tror”
King och Lotto för kampanjen ”Miljönärer en masse”
Le Bureau och Arbetsmiljöverket för ”Odramatiska berättelser”

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.