Tävling
Lekte med Bergmanklassiker – Familjen och SL vinner i utomhus
Publicerad: 5 maj 2022, 17:58
Återuppståndelsen tar guldägg i utomhuskategorin.
Med budskapet ”Vi kommer för att hämta dig” bjöd SL och Waxholmsbolaget in till resande med kollektivtrafiken. I kampanjen, som togs fram av reklambyrån Familjen, var trafikbolagen ute efter att ”hämta folk och ta dem till en annan plats”. En tydlig blinkning till Ingmar Bergmans klassiska drama ”Det sjunde inseglet” från 1957.
Ambitionen var så klart inte att skrämma människor, utan markerade slutet på 1,5 års kommunikation med syfte att begränsa resandet under pandemin. Nu vinner Återuppståndelsen guldägg i kategorin utomhus.
– Jag vet inte vad jag ska säga, det känns så jäkla kul. Det var Heddas (Hyland, reds anm.) första utomhus, och vi vann! säger Hanna Ternström från scen.
Kampanjen skapades i samarbete med fotografen Carl-Johan Ekberg.
Motiveringen lyder:
”Årets Guldägg i Utomhus går till bidraget Återuppståndelsen för Trafikförvaltningen, SL och Waxholmsbolaget - för att de på ett briljant sätt kombinerar halloween, det sjunde inseglet och Stockholms lokaltrafik, men också för att det inte har kompromissats i något led under arbetets gång. Fotot är genomarbetat ned i minsta detalj. Orden vägda på guldäggsvåg. Kontexten är perfekt. Så upp på scen och ta emot ert guldägg, för ni har väl kommit hit för att hämta det?”
Arbetsgrupp
Client director
Hanna Ternström, Familjen
Account manager
Alma Sunnemark, Familjen
Copywriter
Ulf Paulsrud-Sirbäck, Familjen
Art director
Hedda Hyland, Familjen
Graphic designer
Johan Olsson, Familjen
Creative director
Johan Helander, Familjen
Marknadschef
Thomas Hansen, Trafikförvaltningen
Client lead
Johannes Lindh, Scream
Fotograf
Carl-Johan Ekberg, Art of Brand
Följande kampanjer vinner silverägg i kategorin utomhus:
Prime och Civil Right Defenders, ”Dictator of Sweden”
Nord DDB och McDonald's, ”Första beställningen efter sista beställningen”
Oatly tillsammans med Oatly Department of Mind Control, ”Varannan havre”