Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Lista: Här är kampanjerna som gav mest effekt åt kunden

Publicerad: 19 Mars 2020, 09:41

I Warcs tredje sammanställning går institutet igenom de kampanjer, byråer och nätverk som gjort störst skillnad för sina kunder.


Ämnen i artikeln:

Warc

För två år sedan ersatte Warc-report den tidigare Gunnreport och utvidgade rankingen till att även inkludera bäst medieanvändning och bäst effekt. 

När Warc häromveckan presenterade de kreativt mest belönade kampanjerna stod det klart att ”The Whopper Detour” var 2019 års mest belönade kampanj och att Sverige som land steg från 20:e till 14:e mest belönade land i jämförelse med 2018.

Nu presenterar institutet de kampanjer, byråer och nätverk som haft störst effekt för sina kunder. På kampanjsidan gick tvättmedelsaktören Tide och deras Super bowl-kampanj ”It's a Tide ad”, framtagen av Saatchi & Saatchi New York, ut som vinnare. Under de efterföljande två veckorna ökade Tides försäljning med 35 procent och på helårsbasis ökade försäljningen med 75 miljoner dollar.

– TideAd är ett exempel på allt vi som byrå försöker uppnå. Det förändrade sättet som andra varumärken beter sig under Super Bowl och suddade ut gränserna mellan media, underhållning och marknadsföring. I slutändan är det här ett bevis på att starka idéer driver starka affärsmässiga resultat, säger Andrea Diquez, creative director på Saatchi & Saatchi New York.

Bland kreativa byråer var McCann Dubai den byrå vars kampanjer gav störst effekt åt sina kunder medan Unilever var den annonsör som hade störst effekt på sin annonsering.

De tio kampanjer som gav störst effekt för kunden: (Kampanj, annonsör, byrå, poäng)

1

It's a Tide Ad, Tide

Saatchi & Saatchi New York / Hearts & Science New York / MKTG New York 

75

2

Oyster Kanji Dictation, Hiroshima Tourism

I&S BBDO Tokyo / BBDO J West Hiroshima

69.1

Se filmen här! 

3

Prescribed to Death, National Safety Council

Energy BBDO Chicago / PHD Chicago

65.9

4

Vodafone Sakhi, Vodafone

Ogilvy Mumbai

62.6

5

Unforgettable Bag, Tesco

Grey Kuala Lumpur

55.2

6

The Adaptive Data Lighthouse, Lifebuoy

Mindshare Mumbai

52.8

7

Project 84, CALM

adam&eveDDB London

51.1

8

Black Supermarket, Carrefour

Marcel Paris

50

9

Everyone is an Amazing Book, Amazon Prime

McCann Shanghai / MRM//McCann Shanghai

41.1

10

Faces of the City, Coca-Cola

McCann Shanghai

40.2

 

Warcs ranking bygger på globala och regionala effekttävlingar, bedömningar från Warcs egen jurygrupp och en global effektundersökning.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Warc

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.