Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Magnifikt mögel – ”Moldy Whopper” tar hem hantverkskategorin

Publicerad: 19 maj 2021, 15:00

Storfavoriten ”Moldy Whopper” lägger ytterligare ett guldägg till prisskörden.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetIngoBurger King

Har ni tröttnat än? Nä. Tävlingsframgångarna för Ingo, Burger King och ”Moldy Whopper” bara fortsätter. Efter att ha prisats i hantverkskategorier i reklamtävlingar världen över tar de nu även hem ett guldägg på hemmaplan.

Kampanjen är en av det senaste årets mest omtalade inte bara i Sverige utan hela reklamvärlden. Många har ställt sig frågan hur Ingo kunde övertala Burger King att genomföra idén, lika många har fastnat för den på samma gång motbjudande som förföriska detaljrikedomen i kampanjens enheter.

– Produktionskvaliteten är otroligt hög, förmodligen är det de snyggaste mögliga hamburgarna som någonsin fotats, sa Björn Ståhl, executive creative director på Ingo, i samband med att kampanjen lanserades.

Kreatörerna bakom är art directorn Max Hultberg och copywritern Magnus Ivansson.

Tidigare i år har kampanjen prisats med 27 pennor, varav en svart, i D&AD, 18 guld och en ”Best in show” i One Show och i ett otal andra reklamtävlingar.

Juryns motivering lyder:

En utsökt idé, som lätt hade kunnat fastna i halsen likt en möglig gammal hamburgare om det inte vore för kampanjens mästerliga kockar, vilka med sitt gedigna och återhållsamma hantverk åtog sig stora risker och levererade en banbrytande smakupplev,else. Får vi fortfarande drömma om lite nattvickning efter galan, fastän Guldägget nu sker på dagtid? Mmmm.

Silverägg: ”NK - först med det senaste sedan 1902” av Garbergs för Nordiska kompaniet, ”The Parents” av Forsman & Bodenfors för Volvo Cars, ”The Tower” av Forsman & Bodenfors för Volvo Trucks, ”Tillsammans igen” av King för Cancerfonden

Diplom: ”Vem äger sanningen?” av Åkestam Holst för Reportrar utan gränser, ”Vattenvakten” av Le Bureau för Länsförsäkringar Stockholm, ”IT-avdelningen” av Forsman & Bodenfors för Telia, ”Life-defining moments” av Forsman & Bodenfors för Getinge, ”Pappahjälpen” av Oatly department of mind control för Oatly

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GuldäggetIngoBurger King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.