Tävling
”Man berörs av alla historier” – Ett tryggt nytt hem åt djuränklingar ger guld – igen!
Publicerad: 5 maj 2022, 18:28
Var tredje svenskt hushåll har husdjur. Men vad händer egentligen när husse eller matte dör?
Förra året vann New normal ett guldägg för det PR som de åstadkom med kampanjen, nu prisas de i stället för effekten av det som New normal lyckats åstadkomma för Fonus.
Stort jubel när New normal tog guldägg för bästa effekt.
– Det är klart man berörs av alla historier efter kampanjen, alla som fått nya familjemedlemmar, säger Hannah Bengtsson från scen.
Var tredje svenskt hushåll har husdjur. Men vad händer egentligen när husse eller matte dör? New normals kampanj ”Djuränklingar” hjälpte Fonus att hitta nya hem åt djuren med bortgångna ägare och samtidigt minska problemet med ensamhet som växer i Sverige.
– Den största utmaningen när man jobbar med ett varumärke som är synonymt med döden är att få folk att gilla en. Folk är nämligen inte så förtjusta i att tänka på att man en dag ska gå bort. När vi jobbat med Fonus har vi sett att vi måste ligga tillräckligt nära döden för att vara relevanta men också tillräckligt långt bort för att inte skrämma bort någon. Så när vi i arbetsgruppen började prata om att våra husdjur får hemlagad mat och spabehandlingar, insåg vi att de kunde bli en väg in för att våga prata om döden. Människor älskar sina husdjur och ofta räknas även dom som närmast anhöriga, vilket gör att den dagen döden knackar på blir de en del av Fonus största fokus. Så plötsligt fanns där änkor, änkemän och djuränklingar, säger Hannah Bengtsson, kreatör på New normal i samband med att kampanjen lanserades.
Motiveringen lyder:
”Fonus tilldelas Guldägget i kategorin Effekt för att ha lyckats skapa imponerande resultat i en alltmer konkurrensutsatt kategori, som folk dessutom helst väljer att inte tänka på eller närma sig om de inte absolut måste. Ett överraskande och högst emotionellt träffsäkert grepp gjorde ett annars så dystert ämne till något varmt och lättillgängligt. Genom att låta husdjur vara ansiktet utåt för varumärket och vägen inåt för nya kunder, smälte svenskars hjärtan i stället för att gå i bitar. Gillandet ökade som aldrig förr och rekordmånga uppmärksammade och agerade via kampanjen på uppmaningen att fylla i Vita Arkivet – Fonus viktigaste verktyg för att skapa långsiktiga kundrelationer. ”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.