Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Marknadsledaren Bauhaus fortsätter växa – Johan Saxne vinnare igen

Publicerad: 25 november 2021, 18:41

Bauhaus Johan Saxne vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin Byggvaruhus.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadscheferBauhausJohan Saxne

Johan Saxne har arbetat på Bauhaus sedan det tidiga 2000-talet. Den långsiktiga strategin att satsa på sponsorskap och ett reklamkoncept med skådespelaren Peter Stormare i huvudrollen har byggt kännedom och stärkt byggvaruhusets position som marknadsledare inom kategorin. Med 307 miljoner kronor i medieinvesteringar under 2020 (Kantar Sifos bruttosiffror) var varumärket också Sveriges 21:a största annonsör under fjolåret.

– Vi har marginaler att inte behöva prata om Bauhaus. Vi är marknadsledare och konkurrerar om platsen i konsumenternas medvetande med några av Sveriges största varumärken. Vi har kraften att vara mer än bygg. Vi har ambitionen att vara top of mind och för att kunna ta nästa steg där så måste vi leta oss utanför kategorin, sade Johan Saxne till Resumé tidigare i år.

1997 öppnade Bauhaus sitt första varuhus i Sverige. Under snart 25 år har varumärket medvetet arbetat med en ”försvenskning” för att bygga preferens. Här har sponsringen och associationen till svensk idrott spelat en central roll. Att finnas i ett sammanhang som engagerar folket och fungerar som en samlande kraft kräver att man aktivt kan göra skillnad.

Pandemiåret 2020 gav en ordentlig skjuts för bygghandeln då restriktionen gjorde att många svenska konsumenter spenderade avsevärt mycket mer tid i hemmet, och fann ett behov att förändra dem. Bauhaus ökade omsättningen med en miljard kronor. Samtidigt fördudblades e-handeln. På fem år har byggvarujätten växt med 57 procent.

Enligt Extremes mätningar ökade marknadsledaren Bauhaus både i tänkbart märke och förstahandsval. Trots sin position var man det bolag i kategorin som överpresterade mest sett till förväntningarna.

Bauhaus Johan Saxne vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin Byggvaruhus med motiveringen:
”Hos den här byggmästaren hittar de svenska hemmafixarna den rätta känslan. Med råstyrka vågar vinnaren ta ton och investera bredare i varumärket. Vinnare i kategori Byggvaruhus: Johan Saxne, Bauhaus!”

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.