onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Matsmart och TBWA:s ironiska kortfilm tar hem guldägg

Publicerad: 20 april 2023, 19:04

TBWA vinner guldägg för film åt Matsmart.

Foto: TBWA

TBWA lyckades när de funderade på varför folk inte handlar på Matsmart. I sin kortfilm för e-handlaren lyfter de exempel på folk som inte vill handla smart – för det belönas de nu.

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2023KOMMMatsmartTBWAKampanjPR-kampanjReklamkampanjHållbarhet

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


– Vi började fundera på varför folk inte skulle välja Matsmart. Det var en rätt rolig tankelek. Att tala ut banala motargument blev ett sätt att lyfta fördelarna, sa Elin Hjelte, kreatör på TBWA i samband med lanseringen.

TBWA belönas med ett guldägg för kortfilmen som de gjort till Matsmart. I filmerna får vi träffa personer som aldrig i livet skulle agera hållbart. De som hellre betalar extra för att förstöra planeten än att spara pengar på att rädda den.

– Den här kampanjen visar på ett fantastiskt sätt tycker jag – det som vi på Matsmart tror så mycket på. I en hållbar framtid, måste det hållbara också vara det prisvärda. Bara då blir hållbart ett helt självklart val för konsumenten. Om man nu är en sån som gillar planeten lite grann, sa Sofia Syrén, global chief marketing officer på Matsmart.

Det är B-Reel films som producerat reklamfilmerna och regissören Sacarias Kiusalaas.

Motivering:

”The winner of Guldägget 2022 in short film, “A different kind of food” by Matsmart, was absolute shit. Terrible script, awful acting and too many colours. The jury hated it so much they had to award it. Keep up your shitty and uninspiring work to save the planet!”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Chief Marketing Officer Sofia Syrén, Matsmart
Head of Creative Caroline Chalmers, Matsmart
Head of Marketing Hannes Bolin Olsson, Matsmart
Art Director Elin Hjelte, TBWA Stockholm
Copywriter Ellen Marklund, TBWA Stockholm
Creative Director Alexander Fredlund, TBWA Stockholm
Grafisk formgivare Fanny von Pongracz, TBWA Stockholm
Planner Matt Chapman, TBWA Stockholm
Projektledare Per Olholt, TBWA Stockholm
Produktionsledare Pernille Nylén Janze, TBWA Stockholm
Director Sacarias Kiusalaas , B-Reel Films
Executive Producer Rikard Åström, B-Reel Films
Producer Alexandra Malmqvist, B-Reel Films
DOP Arvid Kornstrand, B-Reel Films
Set Designer Milan Rakic, B-Reel Films
Stylist Sara Edlund, B-Reel Films
Editor Fredrika Andersson, B-Reel Films
Grade Tint / Oskar Larsson, B-Reel Films
Sound Designer Ponytail / Johan Johnson, B-Reel Films
Online/VFX Wille Rising, B-Reel Films
Music composer Max Kiusalaas, Musik

Silverägg och diplom

Silverägg

Your favorite foods are now plant-based – Forsman & Bodenfors
Normalize It – Oatly Department of Mind Control
Inget mer att säga - Minibussen – Garbergs
Den tomma stolen – Garbergs

Diplom

Julkampanj – TBWA
Inget mer att säga - Kenneth – Garbergs
Adressändring – NORD DDB STOCKHOLM
Sveriges mest oberesta pasta – M&C Saatchi
Odramatiska berättelser – Le Bureau

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev