Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

McDonald's och Nord DDB öppnade dörrarna för hemlösa bin - vinner guldägg i utomhus

Publicerad: 29 Maj 2020, 11:58

Nord DDB tog McDonald's utomhusskyltar och förvandlade dem till bihotell. För det prisas de nu med ett guldägg i utomhuskategorin.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2020McDonald'sNord DDBGuldägget

De senaste åren har våren och sommaren blivit tystare. Och det är vårt eget fel. Runtom i världen sjunker antalet vilda bin drastiskt, något som får stora konsekvenser för både växtliv och jordbruk. I Sverige hotas 30 procent av den vilda bipopulationen av utrotning. Den exakta anledningen till varför antalet bin minskar i sån takt är fortfarande oklart, men mycket pekar på att det är vi människor som brett ut oss över binas naturliga marker. Frågan har de senaste åren blivit något av en symbol för miljökampen och människans ofta negativa påverkan på vår omgivning.

För att motverka utvecklingen och fortsätta profilera McDonalds som ett hållbart alternativ valde Nord DDB att göra om ett antal utomhustavlor till bikupor. För det prisas de nu med ett guldägg i utomhuskategorin.

Juryns motivering lyder:

”Guldägget går till ’Billboard Hotels’ för en idé helt i linje med McDonald’s satsning på hållbarhet och ett mer ’grönt’ erbjudande.

Dessutom är idén i sig ett smart, enkelt och kreativt utnyttjande av redan befintliga utomhusytor. Det gör det enkelt för franschisetagare att konkret och lokalt bidra till en mer hållbar värld och samtidigt visa att en stor aktör som McDonald’s gör skillnad i en angelägen fråga.”

Arbetsgrupp

Nord DDB:

CCO: Andreas, Dahlqvist

Senior Projektledare, Jens Welin

Projektledare, Johanna Björnfot

Produktionsledare, Stina Nyberg, Annie Leander

Kreativ Producent, Tobias Bergenwall

Art Director, Joel Ekstrand

Copywriter, Petter Dixelius

Grafisk Designers, Elin Wiger Fengnell, Daniel Liljas. Pärmartin Jonsson

Strateger, Lisa Ström, Jesper Andersson

Social Media Manager, Jonas Eriksson

Social Strateg, Kevin Beulier

PR Director, Susanne Johansson

Faktor, Anna Lisspers

Fotograf & grade, Christian Björnerhag

House Agency:

Fotograf, Olle Lindholm

Editor, Natan Gullström

Post producent, Denice Heurlin

McDonalds:

Senior Marketing Manager, Lisa Palm Danielsson

Nordic Marketing Director, Christoffer Rönnblad

Marketing Managers, Selma Felic, Sofie Lager

Franschietagare, Roland Edin, Ivan Ström

Silverägg: ”Barn och cancer hör inte ihop” av Garbergs för Barncancerfonden
”Viktigt meddelande till allmänheten” av Åkestam Holst för Pressbyrån/Reitan Convenience
”Ölavtalet” av Åkestam Holst för Norrlands Guld

Diplom: ”Dear haters” av Garbergs för SL
”McMack” av Nord DDB för McDonalds
”Sista brevet” av Nord DDB för Make a Change
”Welcome to my hometown” av Le Bureau för Arbetsförmedlingen
”Ät bättre” av ANR BBDO för Krav

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.