Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 29 Maj 2020, 11:58
Nord DDB tog McDonald's utomhusskyltar och förvandlade dem till bihotell. För det prisas de nu med ett guldägg i utomhuskategorin.
De senaste åren har våren och sommaren blivit tystare. Och det är vårt eget fel. Runtom i världen sjunker antalet vilda bin drastiskt, något som får stora konsekvenser för både växtliv och jordbruk. I Sverige hotas 30 procent av den vilda bipopulationen av utrotning. Den exakta anledningen till varför antalet bin minskar i sån takt är fortfarande oklart, men mycket pekar på att det är vi människor som brett ut oss över binas naturliga marker. Frågan har de senaste åren blivit något av en symbol för miljökampen och människans ofta negativa påverkan på vår omgivning.
För att motverka utvecklingen och fortsätta profilera McDonalds som ett hållbart alternativ valde Nord DDB att göra om ett antal utomhustavlor till bikupor. För det prisas de nu med ett guldägg i utomhuskategorin.
Juryns motivering lyder:
”Guldägget går till ’Billboard Hotels’ för en idé helt i linje med McDonald’s satsning på hållbarhet och ett mer ’grönt’ erbjudande.
Dessutom är idén i sig ett smart, enkelt och kreativt utnyttjande av redan befintliga utomhusytor. Det gör det enkelt för franschisetagare att konkret och lokalt bidra till en mer hållbar värld och samtidigt visa att en stor aktör som McDonald’s gör skillnad i en angelägen fråga.”
Nord DDB:
CCO: Andreas, Dahlqvist
Senior Projektledare, Jens Welin
Projektledare, Johanna Björnfot
Produktionsledare, Stina Nyberg, Annie Leander
Kreativ Producent, Tobias Bergenwall
Art Director, Joel Ekstrand
Copywriter, Petter Dixelius
Grafisk Designers, Elin Wiger Fengnell, Daniel Liljas. Pärmartin Jonsson
Strateger, Lisa Ström, Jesper Andersson
Social Media Manager, Jonas Eriksson
Social Strateg, Kevin Beulier
PR Director, Susanne Johansson
Faktor, Anna Lisspers
Fotograf & grade, Christian Björnerhag
House Agency:
Fotograf, Olle Lindholm
Editor, Natan Gullström
Post producent, Denice Heurlin
McDonalds:
Senior Marketing Manager, Lisa Palm Danielsson
Nordic Marketing Director, Christoffer Rönnblad
Marketing Managers, Selma Felic, Sofie Lager
Franschietagare, Roland Edin, Ivan Ström
Silverägg: ”Barn och cancer hör inte ihop” av Garbergs för Barncancerfonden
”Viktigt meddelande till allmänheten” av Åkestam Holst för Pressbyrån/Reitan Convenience
”Ölavtalet” av Åkestam Holst för Norrlands Guld
Diplom: ”Dear haters” av Garbergs för SL
”McMack” av Nord DDB för McDonalds
”Sista brevet” av Nord DDB för Make a Change
”Welcome to my hometown” av Le Bureau för Arbetsförmedlingen
”Ät bättre” av ANR BBDO för Krav