Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Meds utmanar apoteksbranschen med livsstilsvarumärke

Publicerad: 25 november 2021, 19:17

Marika Baltcheffsky vinner Sveriges Bästa Marknadschefer inom kategorin apotek.


Ämnen i artikeln:

MEDSSveriges bästa marknadschefer

Google-skolade Marika Baltscheffsky kom in som marknadschef för nätapoteket Meds under 2019, året efter varumärkets lansering i Sverige. Marknadsföringen har gått i linje med strävan om att bygga kännedom som modern uppstickare på en trång marknad där mer än en femtedel av försäljningen sker i e-handeln.

Delägaren Måns Zelmerlövs nakenchock slog rekord på Youtube och gav förtjänad uppmärksamhet i traditionella medier. Mycket har hänt sedan dess. Marknadschefen har tydligt styrt Meds mot en lifestylevarumärke med influencersamarbeten och pr-stunts som en central del av strategin.  

Under 2021 går bolaget mot dubblerad omsättning och ryktas vara uppvaktade av Amazon för ett eventuellt uppköp.

I Extremes mätningar ökar har Meds gjort en förbättring med hela 34 procent mot förra året. Varumärket ökar både i hjälpt och spontan kännedom, tänkbarhet och förstahandsval.

Marika Baltcheffsky vinner Sveriges Bästa Marknadschefer inom kategorin apotek med motiveringen:
”Med socker i botten och snabba leveranser går medicinen ner. Det är energi och stabil folklighet som vårdar varumärket i den här allvarsamma kategorin. Vinnare: Marika Baltscheffsky på MEDS!”

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.