Tävling
Miljonnotan – så mycket betalar svenska byråer för att tävla i Cannes
Publicerad: 20 juni 2022, 14:21
Guldlejon. Foto: Pressbild
Svenska byråer skickar i år in färre bidrag till Cannes Lions än när festivalen senast hölls fysiskt 2019. Trots det har de tillsammans betalat 4,5 miljoner kronor för sina inskick.
VM i reklam i Cannes har precis gått av stapeln på den franska rivieran. Antalet bidrag som kommer in fortsätter i en sjunkande trend från 2019 då nära 31 000 bidrag skickades in. För 2021 låg den siffran på 29 464 och i år, 2022, registrerades bara drygt 25 000 inskickade bidrag från världens byråer. Medan USA är det absolut största landet som skickar in bidrag till Cannes Lions, drygt 7 000 för i år, låg Sverige på 389 inskickade bidrag. Portugal, som har ungefär lika många invånare som Sveriges, skickade in 93 bidrag.
Populärast bland svenska byråer är kategorin PR med 40 inskickade bidrag, följt av Brand Experience & Activation, 35 bidrag, Direct, 35 bidrag och Film med 32 bidrag.
Sveriges samlade bidrag kostade svenska byråer 4,5 miljoner kronor
2019 skickade Sverige in 439 bidrag till Cannes Lions. Populäraste kategorin det året var Brand Experience & Activation Lions.
Så tävlar de svenska byråerna 2022:
Brand Experience & Activation
35
Creative B2B
7
Creative commerce
12
Creative Data
3
Creative Effectiveness
7
Creative Strategy
9
Design
23
Digital Craft
7
Direct
35
Entertainment
6
Entertainment Lions For Music
6
Entertainment Lions For Sport
2
Film
32
Film Craft
24
Health & Wellness
11
Industry Craft
24
Innovation
4
Media
30
Mobile
3
Outdoor
28
PR
40
Print & Publishing
13
Radio & Audio
11
Social & Influencer
8
Sustainable Development Goals
5
Titanium
4