lördag1 april

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Miljonnotan – så mycket betalar svenska byråer för att tävla i Cannes

Publicerad: 20 juni 2022, 14:21

Guldlejon.

Foto: Pressbild

Svenska byråer skickar i år in färre bidrag till Cannes Lions än när festivalen senast hölls fysiskt 2019. Trots det har de tillsammans betalat 4,5 miljoner kronor för sina inskick.

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2022TävlingCannes Lions

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@resume.se


VM i reklam i Cannes har precis gått av stapeln på den franska rivieran. Antalet bidrag som kommer in fortsätter i en sjunkande trend från 2019 då nära 31 000 bidrag skickades in. För 2021 låg den siffran på 29 464 och i år, 2022, registrerades bara drygt 25 000 inskickade bidrag från världens byråer. Medan USA är det absolut största landet som skickar in bidrag till Cannes Lions, drygt 7 000 för i år, låg Sverige på 389 inskickade bidrag. Portugal, som har ungefär lika många invånare som Sveriges, skickade in 93 bidrag.

Populärast bland svenska byråer är kategorin PR med 40 inskickade bidrag, följt av Brand Experience & Activation, 35 bidrag, Direct, 35 bidrag och Film med 32 bidrag.

Sveriges samlade bidrag kostade svenska byråer 4,5 miljoner kronor

2019 skickade Sverige in 439 bidrag till Cannes Lions. Populäraste kategorin det året var Brand Experience & Activation Lions.

LÄS OCKSÅ: Åtta kreatörer tippar: Kampanjerna, byråerna, förhoppningarna – så kommer det gå för Sverige i Cannes

 

Så tävlar de svenska byråerna 2022:

Brand Experience & Activation

35 

Creative B2B

Creative commerce

12 

Creative Data

Creative Effectiveness

Creative Strategy

Design

23

Digital Craft

Direct

35

Entertainment

Entertainment Lions For Music

Entertainment Lions For Sport

Film

32 

Film Craft

24 

Health & Wellness

11 

Industry Craft

24 

Innovation

Media

30 

Mobile

Outdoor

28 

PR

40 

Print & Publishing

13 

Radio & Audio

11 

Social & Influencer

Sustainable Development Goals

Titanium

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev