Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 7 juni 2021, 08:36
Foto: Eric Bergenstrahle
Mattias Andersson, grundare och partner på Miltton Insights, kommer att leda juryarbetet i årets Guldnyckeln.
Guldnyckeln är tävlingen som belönar datadriven kommunikation. Bidragen i tävlingen bedöms på strategi, kreativitet, resultat och helhetsintryck.
I dag öppnar tävlingen upp för inlämningar. Samtidigt presenterar de årets juryordförande Mattias Andersson. Han har tidigare varit head of CRM-analytics på SAS, CRM- och kundklubbsansvarig på Twilfit samt analyschef på Tre. Sedan 2017 driver han Miltton Insights, Miltton-gruppens CRM- och martech-område.
– Mattias är klok, erfaren och inspirerande och vi är mycket glada att han ska leda juryarbetet för Guldnyckeln. Han har suttit med i juryn för Guldnyckeln förut och han har också erfarenhet från Guldnyckelns internationella motsvarighet Echo Awards, säger Malin Anglert, vd för Swedma som arrangerar tävlingen.
Guldnyckeln har arrangerats sedan 1977 och belönade förr om åren mer traditionell direktreklam. När direktreklamen digitaliserades följde tävlingen efter. Vinnarna presenteras den 21 oktober.
– Just nu känns det som om marknadsföringsvärlden är uppdelad i två olika läger. I det ena dominerar kreatörerna som framhärdar att kreativitet och kreativ höjd är svaret på hur företagen skall bli mer framgångsrika. Som motpol finns förespråkare för att företag måste jobba mer datadrivet och ständigt konverteringsoptimera aktiviteter för att bli mer framgångsrik, säger Mattias Andersson och fortsätter:
– Jag är övertygad om att svaret finns någonstans däremellan och att båda läger har otroligt mycket att lära av varandra. Det är just i gränslandet som Guldnyckeln befinner sig. Guldnyckeln värderar ”båda sidor” lika mycket, vilket jag uppskattar och tror är den bästa vägen framåt. Därför är jag extra glad och stolt att få leda Guldnyckeln.