Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Moldy Whopper en riktig showstopper – vinner utomhuskategorin

Publicerad: 19 maj 2021, 13:52

Vintern 2020 väckte Ingos utomhusannonser för Burger King en och annan trött resenär i kollektivtrafiken. Närbilderna på den mögliga hamburgaren lämnade få oberörda och nu vinner kampanjen guldägg i utomhuskategorin.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoGuldägget

Burger King har tagit marknadsandelar mot McDonald's de senaste åren tack vare okonventionell och spektakulär kommunikation. Inte sällan har den pikat konkurrenterna. När Ingo/David Miamis närbilder på den mögliga hamburgaren klistrades upp på utomhustavlor runtom i världen var det många som inte bara undrade i fall hamburgerkedjan hade tagit en alltför stor risk gentemot mottagaren.

Flera associerade kampanjen ”Moldy Whooper” till den bild av en gammal, men till synes opåverkade hamburgare från rivalen som fått stor spridning på sociala medier. Arbetsgruppens svar? Det var förstås en tillfällighet att dramatiseringen av vad tidens tand gör med en hamburgare utan artificiella tillsatser sammanföll med McDonald's virala hamburgare.   

De skarpa utomhusenheterna tog för sig ordentligt och byggde snabbt förtjänad uppmärksamhet för Burger King. Den förfallna, mögliga Whopper-burgaren blev en milstolpe. Inte bara för att den utgjorde ett skifte i varumärkets omställning på produktnivå. Det internationella mottagandet av branschexperter var tudelat vid lanseringen, men skeptikerna blev snabbt tystade. Den banbrytande kampanjen blev en av förra årets mest omtalade, prisade och drev upp Burger Kings försäljningssiffror.

Nu vinner Ingo och Burger King utomhuskategorin av guldägget med motiveringen:

”Utomhusjuryn var inte överens. Det argumenterades och bråkades om minsta detalj. Konfrontativt och stridslystet. Men när The Moldy Whopper skulle bedömas hände något. Rösterna blev mjukare. Ansiktena slappnade av. I varje videofönster började huvuden plötsligt synkront nicka instämmande med varandra. För första gången uppstod harmoni. Försöken att hitta fel förvandlades snabbt till ännu ett argument för bidragets förträfflighet. Modigt. Relevant. Felfritt hantverk. Idéhöjd i världsklass.”

Silverägg går till:

”Kyckling/Kycklingar”, Ingo, Burger King
”McDO/McDo” Nord DDB, McDonald's
”Är du säker på ditt lösenord?”, Åkestam Holst, SSF Stöldskyddsföreningen

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.