Tävling
Moldy Whopper fortsätter succéstreaken: ”Tröttnar aldrig på att vinna priser”
Publicerad: 22 juni 2022, 19:00
Foto: Pressbild
Prisregnet fortsätter över Ingo och deras Moldy Whopper-kampanj för Burger King. På onsdagen tog de guld i creative effectivness i Cannes. ”Många har sagt att Moldy inte kan vara effektiv. Guld i effectiveness visar på motsatsen”, säger Björn Ståhl, CD på Ingo.
Burger King har de senaste åren stått ut genom okonventionell och vågad kommunikation. Och passat på att pika konkurrenterna. När Ingo och David Miamis närbilder på den mögliga hamburgaren klistrades upp på utomhustavlor runtom i världen var det många som inte bara undrade i fall hamburgerkedjan hade tagit en alltför stor risk gentemot mottagaren. Flera associerade dessutom kampanjen ”Moldy Whooper” till den bild av en gammal, men till synes opåverkade hamburgare från rivalen som fått stor spridning på sociala medier.
Hos jurymedlemmer runt om i världen har Moldy Whopper dock tagits emot med entusiasm.
Förra året tog kampanjen hem fem guldägg, två silverägg och Guldblick till art directorn Max Hultberg. ”Moldy Whopper” sopade även banan på den internationella tävlingsscenen:
• 20 guld, fem silver, fyra brons och hela sex stycken ”Best in Discipline”-priser i One Show
• En svart penna och tio stycken pennor totalt i D&AD. Byrån blev därmed den tredje bästa byrån i världen i tävlingen.
• Fem Grand Prix i Eurobest
• Årets byrå i Epica
Prisregnet över Ingo och Burger King fortsätter nere på den franska rivieran. På onsdagskvällen vann ”Moldy Whopper” guld och brons inom creative effectivness, det förstnämnda priset i underkategorin Retail och brons i Multi market.
Ingos creative director, Björn Ståhl, berättar att det känns bra – och extra kul att det är i just effectivness.
Vad betyder vinsten för byrån och era medarbetare?
– Klart det det blir stolthet över hela byrån.
Moldy Whopper är redan friskt prisad, tröttnar ni någonsin på att hyllas för kampanjen?
– Man tröttnar aldrig på att vinna priser. Och Cannes är ju Cannes.
Moldy Whopper har beskrivits som en vågad kampanj, där ni tagit en risk gentemot mottagaren, är genomslaget och alla priser ett bevis på motsatsen?
– Det tycker jag man lugnt kan säga. Många har sagt att Moldy inte kan vara effektiv. Guld i effectiveness visar på motsatsen. Det vinner man inte utan bra siffror.
Juryns ordförande i kategorin, Raja Rajamannar som till vardags är marknadschef för Mastercard, berättade att det generellt var väldigt hög kvalitet på de inskickade bidragen i kategorin och tillade:
– När man pratar om kreativitet har alla sin egen definition och alla har sin egen definition av effektivitet. Därför definierade vi begreppen och hade ett effektivt ramverk för vad som är creative effectivness. Juryarbetet var en fantastisk upplevelse och kvaliteten på bidragen var väldigt hög. Det var också viktigt när vi valde ut de bästa av de bästa att man inte bara når verkshöjd utan att det också var bidrag som vi fullt ut kunde stå bakom, säger han.