Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Moldy Whopper vinner Grand Prix i utomhus

Publicerad: 21 juni 2021, 15:02

Burger King och Ingo vinner Grand Prix under Cannes Lions för sina utomhusenheter.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Det blev en stark svensk dag för svenska byråer när Cannes Lions digitala prisutdelning öppnade på måndagen. Resumé har tidigare rapporterat om hur AKQA vann Grand Prix i designkategorin för H&M:s hållbarhetsinitiativ ”H&M Loop”. Men det slutar inte där.

Vintern 2020 lanserade Burger King en kampanj som skulle skapa uppmärksamhet för att hamburgerkedjan tog bort artificiella ingredienser från sin flaggskeppshamburgare Whooper. Den svenska reklambyrån Ingo kom på idén att visualisera skiftet genom att låta en hamburgare mögla och dokumentera processen i bild, dag för dag. Den integrerade kampanjen ”Moldy Whopper” togs fram av Ingo tillsammans med David i Miami och utomhusenheterna fick stor uppmärksamhet runtom i världen.

”Moldy Whopper” var en av världens mest prisade kampanjer i internationella reklamtävlingar under fjolåret och nu vinner utomhusenheterna, som visar förmultningen dag 28, dag 32 och dag 35, Grand Prix i Cannes Lions utomhuskategori. Kampanjen vinner också guld i samma kategori.

Vid sidan av Moldy Whopper belönas även Publicis Italy för Heineken-kampanjen ”Shutter Ads” samt Publicis Conseil Paris för ”Renault village electrique” med Grand Prix. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.