Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Näringslivets Superkommunikatör: Michael Wolf

Publicerad: 23 Januari 2013, 15:32

Michael Wolf, Swedbanks vd och superkommunikatör

Foto: Andreas Elgstrand.

Swedbanks vd Michael Wolf är näringslivets bästa kommunikatör, enligt Resumés jury. Utmärkelsen tog han emot i dag på Fotografiska museet i Stockholm. – Om man hittar logiken i varför företaget finns till kan man kommunicera på ett bra sätt, säger han.


Ämnen i artikeln:

Michael WolfNäringslivets 150

Michael Wolfs utmaning var inte lätt när han tog över vd-titeln på Swedbank.

– Tittar man på hus svensken uppfattar bankverksamheten så är det inte precis den mest populära branschen. Men vi är en del av Sverige och det var viktigt för oss att visa det.

Och det var bland annat genom att driva frågor han ville visa det. Bland annat genom att till exempel driva debatt om skuldsättningen.

– Vi har lite jobbigt att förhålla oss till att ekonomin inte växer efter så många år med belåning. Men det finns inget egenvärde i att överbelåna våra kunder.

Det innebär att han kom på kant med sin egen styrelse. Men det var något som han fick ta.

– Du når inte ut om du inte genuint tror på det du säger. Bolånefrågan är  en jättefråga för mig. Om vi har 170 procents överbelåning av disponibel inkomst i snitt, så är det självklart inte bra. Jag kan inte bara fortsätta att belåna samma lägenhet högre och högre för varje försäljning. Det finns en risk där, som vi inte kan ignorera.

– Tillväxt är också viktigt för oss och därför är vi engagerade i frågor som undgomsarbetslöshet. Vi har lyckats fixa fram 4000 praktikplatser tilsammans med våra samarbetspartners och många av våra praktikanter är anställda hos oss nu. Det visar att vi kanske sätter för höga cv-krav.

Du klev fram på Swedbank som kommunikatör, på Intrum Justitia inte lika mycket. Varför?
– Swedbank var så i heltuften så vi sa att vi tar alla intervjuer, vi svarar på alla frågor. Jag är ute väldigt mycket och träffar kunder, medarbetare, politiker och kommunicerar hela tiden. Då lär man sig.

Krister Berntsson


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.