Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

New Normal om guldäggssuccén: ”Fantastiskt kvitto”

Publicerad: 21 maj 2021, 10:00

Med ”Djuränklingar” för Fonus vann New Normal, som förra året bytte namn från Kärnhuset, sitt allra första guldägg.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetNew Normal

På onsdagens Guldäggsgala var det utöver branschgiganterna två byråer som för allra första gången prisades med Reklamsveriges finaste utmärkelse. I pr-kategorin var det New Normal som prisades för Fonus-kampanjen ”Djuränklingar”. I kampanjen startade New Normal ett initiativ för att hitta nya ägare till de hundar vars husse eller matte gått bort. Budskapet spreds via en rad kontaktannons-liknande filmer för hundarna som gick i sociala medier.

”Med de efterlevande husdjuren i fokus löser förmedlingstjänsten Djuränklingar ett angeläget problem, samtidigt som det får oss att diskutera vad vi lämnar efter oss. En insiktsfull idé, kombinerad med ett skickligt pr-hantverk gjorde Djuränklingar till en snackis. Initiativet skalades upp och fortsätter hitta hem åt djuren som blir kvar.” skrev juryn i sin motivering.

Vid sidan av guldägget i pr tog kampanjen även hem ett silverägg i innovations-kategorin.

Idén till ”Djuränklingar” kom till under en diskussion om att våra husdjur numera erbjuds spabehandlingar och hemlagad mat.

– Husdjur är helt enkelt en stor del av livet och allt som är viktigt i livet är viktigt för Fonus. Så plötsligt fanns där änkor, änkemän och djuränklingar ,säger Hannah Bengtsson, Copy/PR-konsult på New Normal.

Arbetsgruppen berättar vidare att de inför prisutdelningen hade relativt låga förväntningar. 

– Jag tycker att idén är fullständigt genialisk men det är inte lätt att sätta sig in i hur svåra förutsättningarna är på dödens marknad. Hatten av till jurygrupperna som förstod, säger Simon Le Pluart, PR-konsult på New Normal.

Vad tycker ni personligen är största styrkan med kampanjen?

– Ingen vill ha en relation med döden. Så att byta arena till gulliga husdjur och samtidigt lösa ett problem för ensamma människor och kvarlämnade djuränklingar känns bra, säger Ivo Lundin-Hatje, art director på New Normal.

Precis som Milk, som också vann sitt första guldägg, hoppas New Normal på att priset leder till att den ökade synligheten ska leda till att ytterligare kunder hittar till dem. Förra året bytte de namn från Kärnhuset till New Normal för att signalera ett något annorlunda kunderbjudande.

Vad betyder guldägget för er som byrå?

– New Normal föddes i en tro om att det nya normala är att färre varumärken kan köpa sig omtyckta i breda medier. Då känns det som ett fantastiskt kvitto att bli belönad i just kategorierna ”Innovation” och ”PR”. Nya sätt att nå ut, med kärnan i det förtjänade, säger Johan Henriksson, Projektledare på New Normal.

Hur firade ni i går? 

– Vissa åt pizza tillsammans. En åt rysk kaviar ensam. De som åt pizza njöt mest.

Arbetsgrupp

Fonus
Fonus, Linda Ljunggren, marknadschef

Fonus, Linda Fransson, marknadskoordinator

Fonus, Peter Göransson, kommunikationschef

New Normal
New Normal, Johan Henriksson, projektledare

New Normal, Lisa Sjöstrand, produktionsledare

New Normal, Simon Le Pluart, PR

New Normal, Ivo Hatje Lundin, AD

New Normal, Hannah Bengtsson, copy/PR

New Normal, Henrik Jacobsson, Designer

New Normal, Sara Dastory, SoMe

Manolito, Calle Björfjäll, mediabyrå

Research Director, Björn Ingman

A very cool place, filmproduktion

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GuldäggetNew Normal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.