Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Nio Grand Prix till svenska byråer i Eurobest

Publicerad: 10 december 2020, 11:14

De svenska byråerna fortsätter skörda framgångar i Eurobest. När det i dag var dags för Grand Prix-utdelningen var det återigen Ingo och Burger King som gick i täten.


Ämnen i artikeln:

DoconomyBurger KingIngoÅkestam HolstApotek HjärtatNord DDBElgigantenEurobest

I måndags delades guld, silver och brons-priserna ut i årets Eurobest ut. Med 18 guld blev det ett framgångsrikt år för de svenska byråerna och Ingos ”Moldy Whopper” för Burger King var återigen en juryfavorit som tog hem hela 10 av de 18 gulden. Byrån blev därmed tävlingens mest belönade.

När det under förmiddagen var dags för den ädlaste valören, Grand Prix, att delas ut stod sig de svenska byråerna återigen väl i den internationella konkurrensen. Totalt prisades de svenska byråerna med hela nio grand prix.

Med fem Grand Prix: i film, print/publishing, outdoor integrated och industry craft, fortsatte segertåget för Ingo och Burger Kings ”Moldy Whopper”. För den som mot förmodan inte tagit del av kampanjen filmade Ingo förmultningsprocessen av hamburgerkedjans signaturburgare Whopper och visade upp mögliga hamburgare på alltifrån utomhustavlor till film. Tanken bakom var att lyfta det faktum att Burger King fasar ut de artificiella ingredienserna i sina hamburgare. Kampanjen har tidigare belönats med bland annat en svart och fem gula pennor i D&AD och 18 guld och ”Best in Show” i One Show.



Åkestam Holst och Apotek Hjärtat belönas med två Grand Prix i kategorierna healtcare och PR för den tvåfaldiga Guldäggsvinnaren ”A hard pill to swallow”. I kampanjen tog byrån i samarbete med RISE vattenprover från floder kring medicinindustrins mecka i indiska Hyderabad. Av de restprodukter som hittades i vattnet tillverkade de den egna ”medicinen” Sordidum Pharmacum. Tanken bakom var att driva opinion om baksidorna av läkemedelsindustrin och samtidigt marknadsföra Apotek Hjärtats egen hållbarhetsmärkning.



I kategorin ”Creative ecommerce” prisas Nord DDB med ett Grand Prix för kampanjen ”VAR discount”, en kampanj för den danska grenen av Elgiganten. I kampanjen erbjöd Elgiganten kunderna rabatt på tv-apparater beroende på i vilken minut domarna i den engelska fotbollsligan Premier League blåste för videogranskning. Videogranskning inom fotbollen infördes så sent som häromåret och har lett till mycket kritik och debatt. Till saken hör att domartecknet för videogranskning är att domaren gör en ruta med fingrarna, Elgiganten försökte därefter ”lista ut” vilken tv det var domaren hade ritat vilket blev den modell som erbjöds till rabatterat pris.



I innovations-kategorin prisas Farm och Doconomy med ett Grand Prix för ”The 2030 calculator”. Projektet, som är kopplat till grundarna Mathias Wikström och Johan Pihls idé om att hjälpa konsumenter minska sin klimatpåverkan, är till för att hjälpa mindre och medelstora företag att göra stora livscykelanalyser av sina produkter. Förhoppningen är att det ska bidra till en ökad transparens kring olika produkters klimatpåverkan och på så sätt ge råd till konsumenterna. Magnus Jakobsson, kreativ chef på NoA, har varit creative director för projektet.

Utöver Grand Prix belönades Sverige även med fyra ”specialpriser”. Åkestam Holst tog hem ”Country Agency of the Year” medan Abby Priest och Farm placerade sig på silver- respektive bronsplats i ”Independent Agency of the Year”. New Land blev tävlingens mest belönade produktionsbolag och prisas därför med ”The Eurobest Golden Palm”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.