Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Nord DDB är Sveriges kreativaste byrå, enligt Indikat

Publicerad: 3 juni 2022, 12:30

McDo för McDonald's och av Nord DDB har belönats i mängder av tävlingar.

Nord DDB rankas som Sveriges kreativaste byrå enligt Indikat, men Forsman & Bodenfors är inte alls långt efter. Det är tolv år sedan Nord DDB hade titeln senast. ”Bra idéer föds ur olika perspektiv, och att vi särskilt har fokuserat på könsfördelning och mångfald,” säger byråns vd Andreas Dahlqvist.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBIndikatKreativitetForsman & BodenforsNyheter

När Indikat sammanställde statistiken inför utnämnandet av Sveriges kreativaste byrå märktes det snabbt att konkurrensen i toppen är hård. Både Nord DDB och Forsman & Bodenfors hade 18 jobb som nominerats det senaste året. Men Nord DDB vann utmärkelser i fler tävlingar, som Eurobest som Strategy Awards, där Forsman & Bodenfors blev tomhänta. Om man däremot bara mäter efter Guldägget så är Forsman & Bodenfors etta.

Framgången har med människor att göra, säger Andreas Dahlqvist

– Vi har rätt blandning av olika talanger som vill åt ungefär samma håll. Vi påbörjade en ny resa för fyra år sedan då jag flyttade tillbaka till Sverige från USA och byrån behövde en ny riktning och fokus i kreativ kraft. Runt det har vi byggt ett erbjudande med nya discipliner som behövs för att få varumärken att slå igenom stort i ett nytt medielandskap, säger han till Indikat.

– Jag skulle också säga att bra idéer föds ur olika perspektiv, och att vi särskilt har fokuserat på könsfördelning och mångfald. I såväl ledningsgruppen som på kreatörsavdelningen är till exempel könsfördelningen nu 50/50 och vi jobbar aktivt med det bredare mångfaldsarbetet, tillägger han.

McDo för McDonald's är det mest belönade bidraget från Nord DDB det senast året, med bland annat ett grand prix från Eurobest. Men de två mest belönad kampanjerna kommer från Ingo, och är givetvis Moldy Whopper och Mystery Sniper. 

Den byrån som haft topplaceringen de senaste två åren, Åkestam Holst, har halkat ner på tredjeplats med 15 nomineringar. Därefter kommer Oatly Department of Mind Contol, Ingo, och Acne. 

LÄS OCKSÅ: Nord DDB kniper flest priser i Strategy Awards

Så fungerar rankingen

Indikat rankar Sveriges kreativaste byråer genom att väga samman kreativ höjd och kreativ bredd. Kreativ bredd speglar hur många olika jobb från en byrå som har belönats det senaste året i någon av fem utvalda reklamtävlingar, medan kreativ höjd beräknas utifrån den finaste utmärkelsen ett jobb vinner i den senast genomförda upplagan av var och en av de fem tävlingarna. Rankingen baseras på fullständiga resultat i sex reklamtävlingar: Guldägget, Cannes Lions, Eurobest, Strategy Awards, The One Show och Youtube Works.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.