Tävling
Nord DDB slår nytt rekord – här är alla vinnare från 100-wattaren
Publicerad: 2 februari 2023, 21:11
Nord DDB:s 625 watt är mer än vad någon annan byrå tidigare vunnit, samtidigt har 100-wattaren genom åren gått igenom en rad förändringar gällande antal kategorier.
Foto: Sveriges Annonsörer.
Med 625 watt tog Nord DDB hem fler watt från 100-wattaren än vad någon annan byrå tidigare gjort. På annonsörssidan var det McDonald's som lös starkast.
Ämnen i artikeln:
Nord DDB100-wattarenSveriges AnnonsörerÅkestam HolstForsman & BodenforsGarbergsDifferNew NormalSilverIngoMcDonald'sIkeaMaxReturpackGranathToppnyheterKonfettin har lagt sig i Stadshuset i Stockholm. När kvällens 100-wattare sammanfattas står det klart att Nord DDB är den stora vinnaren på byråsidan. Totalt lyckades Omnicom-byrån kamma hem hela 625 Watt, vilket är ett nytt rekord för ett enskilt år. På annonsörssidan är det DDB-kunden McDonald's, om man räknar in Ronald McDonald Barnfond, som lyser starkast.
Byråtoppen
1. Nord DDB 625 Watt
2. Åkestam Holst 275 Watt
3. Garbergs 250 Watt
4. Forsman & Bodenfors, Carat 175 Watt
5. Designkontoret Silver 150 Watt
6. Ingo, New Normal, Differ, Scream, Granath 100 watt
7. KWD Studio, BKRY, Brand Union 75 Watt
8. Spotlight, CLVL Design 50 Watt
Det är andra året i rad som Nord DDB respektive McDonald's som tar hem förstaplatserna från effekttävlingen.
– Fantastiskt roligt, vi är väldigt väldigt glad. Det känns särskilt bra att vi har en sån bredd i både nomineringar och vinster. För oss är det viktigt att vi vinner både i de kreativa och de mer effektinriktade tävlingarna. Kreativitet som driver effekt, det är den ekvationen vi tror på, säger Andreas Dahlqvist, vd på Nord DDB.
Det är andra året i rad ni dominerar i 100-wattaren, vad är det ni lyckats med?
– Det både enkla och krångliga svaret är att vi förflyttar varumärken. Ju längre man håller på med det här så blir bevisen för att kreativitet applicerat på varumärken har en hävstång på våra kunders affärer som få andra saker har. Vi gör det konsekvent och vi gör det både med stora koncept och vi gör det med ögat på affären. Sen behöver man göra saker med spets, för att nå igenom med de stora koncepten måste man överraska.
Glada miner hos Nord DDB.
Foto: Teodor Axlund
Annonsörstoppen
1. McDonald's/Ronald McDonald Barnfond 300 Watt
2. Ikea, Barncancerfonden 175 Watt
3. Försvarsmakten 125 Watt
4. Polestar, Yipin, Suicide Zero, Mentimeter, Djurskyddet Sverige, Region Gotland, Max Burgers, Returpack/Pantamera 100 Watt
5. Lyko, The Absolut Company, Majblomman, SVT, Lidl 75 Watt
6. Vattenfall, Ellen, Qamcom, Sweco, Lantmännen 50 Watt
Den mest prestigefyllda kategorin Långsiktigt, som belönar affärsnytta över tre år, togs hem av ett koncept som blivit något av en modern klassiker – Returpacks musikdrivna Pantamera. Konceptet, som fyller 20 år i år, har genom åren gått igenom en del förändringar. För sex år sedan byttes det till och med ut för att två år senare återvända, återigen med reklambyrån Granath bakom spakarna.
Vinnare i den konkurrenskraftiga Konsument-kategorin blev slutligen Max Burgers ”Svensk kyckling som du aldrig sett den förut” av Åkestam Holst.
Alla vinnare från 100-wattaren 2023
Internationellt
50 watt: ”Think beyond” av Nord DDB för Vattenfall
75 watt: ”Hva enn du vil” av Åkestam Holst för Lyko
100 watt: ”No compromises” av Forsman & Bodenfors för Polestar
Strategisk design
50 watt: ”Ellen - varumärkessamarbete” av Silver för Ellen
75 watt: ”Absolut redesign” av Brand Union för The Absolut Company
100 watt: ”Yipin - varumärkesarbete” av Silver för Yipin
100-fattaren
75 watt: ”Öppna dörren för Sveriges unga” av Nord DDB för McDonald's
100 watt: ”Livsviktiga snack” av Åkestam Holst för Suicide Zero
Employer branding & rekrytering
50 watt: ”Qamcom anywhere” av CLVL Design för Qamcom
75 watt: ”Ett land värt att försvara” av Nord DDB för Försvarsmakten
100 watt: ”The 3D printed meatballs” av Ingo för Ikea
Företag
50 watt: ”Transforing society together” av Spotlight för Sweco
75 watt: ”Tillsammans hittar vi möjligheter” av BKRY för Ikea B2B
100 watt: ”Seattle's scariest meeting rooms” av Nord DDB för Mentimeter
Ideellt & välgörenhet
50 watt: ”Skins for charity” av Nord DDB för Ronald McDonald Barnfond
75 watt: ”Partiblomman” av Forsman & Bodenfors för Majblomman
100 watt: ”Bara 403 dagar kvar” av Garbergs/Carat för Barncancerfonden
Samhälle & opinion
50 watt: ”Ett land värt att försvara” av Nord DDB för Försvarsmakten
75 watt: ”Tankebanor” av KWD Studio för SVT
100 watt: ”Stoppa Kattastrofen” av New Normal för Djurskyddet Sverige
Framsiktigt
50 watt: ”Skins for charity” av Nord DDB för Ronald McDonald Barnfond
75 watt: ”The golden number” av Nord DDB för McDonald's
100 watt: ”Gotlands fulaste gräsmatta” av Differ Agency för Region Gotland
Konsument
50 watt: ”Länge leve jorden” av Nord DDB för Lantmännen
75 watt: ”Sån är Lidl” av Garbergs för Lidl
100 watt: ”Svensk kyckling som du aldrig sett den förut” av Åkestam Holst för Max Burgers
Långsiktigt
50 watt: ”Stora nog att göra skillnad” av Nord DDB för McDonald's
75 watt: ”Barn och cancer hör inte ihop” av Garbergs/Carat för Barncancerfonden
100 watt: ”Pantamera” av Scream/Granath för Returpack/Pantamera
Byråtoppen
1. Nord DDB 625 Watt
2. Åkestam Holst 275 Watt
3. Garbergs 250 Watt
4. Forsman & Bodenfors, Carat 175 Watt
5. Designkontoret Silver 150 Watt
6. Ingo, New Normal, Differ, Scream, Granath 100 watt
7. KWD Studio, BKRY, Brand Union 75 Watt
8. Spotlight, CLVL Design 50 Watt
Donken: 225