Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Nord DDB storvinnare på Youtube Works

Publicerad: 7 juni 2021, 13:38

Byrån prisades för den sedan tidigare hyllade antilangningskampanjen för Systembolaget och ”McDo” för McDonald's.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBForsman & BodenforsSystembolagetMcDonalds

I fredags avgjordes tävlingen Youtube Works, en tävling som belönar kampanjer som använt videoplattformen på bästa sätt. I år blev tävlingens stora vinnare Nord DDB:s hyllade antilangningskampanj för Systembolaget. Kampanjen tog hem tre kategorier inklusive prestigepriset grand prix. Nord DDB prisades även för McDonald's-kampanjen ”McDo”. Bakom Systembolaget och Nord DDB tog Forsman & Bodenfors bombastiska ”The Tower” för Volvo Trucks, Storytel-kampanjen ”Knutbyflickan” av Keybroker samt Abby Priests ”Dante's heartbeats” för Hjärtebarnsfonden hem priser.

– På YouTube har kampanjer av alla budgetstorlekar lika stor chans att nå sina mål om man ser insiktsarbetet, kreationen och medieplaneringen som lika viktiga. Bidragen i årets tävling har därför bjudit på en variation man sällan ser i andra tävlingssammanhang, vilket jag också tycker fångar kärnan i Youtube Works. Tack vare juryns sammansättning, med våra olika kompetenser, har vi kunnat vrida och vända på tävlingsbidragens styrkor och svagheter ur flera perspektiv. Det gör att årets nominerade ska känna sig stolta, oavsett om det slutar med vinst eller ej, säger Cornelia Wangel, head of planning på Volt och juryordförande i tävlingen.

Youtube Work anordnades i år för tredje gången och drivs av Google i samarbete med Komm och Sveriges Annonsörer. Det är en av fem tävlingar som ligger till grund för Indikats årliga ranking av reklambyråer.

Nedan kan du läsa om samtliga vinnare:

Creative innovation

Nominerade:
Metal Reviews (Lenovo, BBDO Nordics)
Volvo Trucks - The Tower (Volvo, Forsman&Bodenfors)
McDo (McDonalds, NordDDB, OMD)
Life-Defining Moments (Getinge, Forsman & Bodenfors)

Vinnare: Volvo Trucks - The Tower (Volvo, Forsman&Bodenfors)

Motiveringen lyder:

Vinnaren av Creative Innovation 2021; utsågs att vara nyskapande, vågade ta risker och gav juryn ett kvitto på att de ”think outside the box”. Med ett unikt tillvägagångssätt i kommunikation, kammar de hem årets guld. Fortsätt att sikta högt.”

Media innovation

Nominerade:
Storytel med Knutbyflickan (Storytel, Keybroker)
Piracy is a bad deal (The Swedish Intellectual Property, BBDO Nordics)
Håll inte ut (Region Stockholm 1177 Vårdguiden, Familjen Stockholm)

Vinnare: Storytel med Knutbyflickan (Storytel, Keybroker)

Motiveringen lyder:

I dagens samhälle ska allt gå snabbt och effektivt. Att få folk att lägga mer än 1,1 sekunder på just ditt företags budskap är en enorm utmaning som få klarar av. En spännande historia underlättar, och när man dessutom använder YouTubes unika möjligheter till innovativ medieplanering som årets vinnare gör, så ser det till och med enkelt ut. Stort grattis!

The David

Nominerade:
Dante’s Heartbeat (Hjärtebarnsfonden, Abby Priest)
Bánkage à Trois (Lunar, Åkestam Holst)

Vinnare: Dante’s Heartbeat (Hjärtebarnsfonden, Abby Priest)

Motiveringen lyder:

Goliat hade en enkel idé för att vinna: Var större och slå hårdare. David lyckades dock besegra jätten genom att göra tvärtom. Istället för att använda styrka använde han hjärnan. Receptet för digital framgång brukar ofta vara lika enkel som Goliats strategi. Optimera, formatanpassa, skräddarsy. Vinnaren i vår kategori lyckades dock på samma sätt som David genom att göra tvärtom. För att stå ut i bruset och skapa engagemang bland alla digitala jättar använde detta bidrag inte hjärnan för att vinna. Utan... hjärtat.

Action driver

Nominerade:
Antilangning (Systembolaget, NORD DDB)
Bánkage à Trois (Lunar, Åkestam Holst)
Storytel med Knutbyflickan (Storytel)

Vinnare: Antilangning (Systembolaget, NORD DDB)

Motiveringen lyder:

Vinnaren i den här kategorin har tagit ut den kreativa idéen i ett antal situationer och Youtubes olika produkter och verktyg har använts för både optimering och uppföljning vilket även de fantastiska resultaten visar! Grattis!

Brands as creators

Nominerade:
Storytel med Knutbyflickan (Storytel, Keybroker)
Metal Reviews (Lenovo, BBDO Nordics)
Volvo Trucks - The Tower (Volvo, Forsman&Bodenfors)
McDo (McDonalds, NordDDB, OMD)

Vinnare: McDo (McDonalds, NordDDB, OMD)

Motiveringen lyder:

Här har vi ett varumärke som gjorde precis det vi älskar att se på YouTube - de tog en trend och gjorde sin take på den. Genom att addera ett hantverk helt i tiden fick man dessutom idén att flyga i både Sverige och runtom i världen. Juryn lyfter på hattarna och kammar sina mittbenor för årets vinnare i Brands as Creators...

Winning hearts

Nominerade:

Antilangning (Systembolaget, NORD DDB)
McDo (McDonalds, NordDDB, OMD)
Volvo Trucks - The Tower (Volvo, Forsman&Bodenfors)

Vinnare: Antilangning (Systembolaget, NORD DDB)

Motiveringen lyder:

Vinnaren i den här kategorin har med fantastiska insikter visat ett antal tuffa situationer, där målgruppen med hög igenkänningsfaktor och visst medlidande, både kan skratta åt och påverkas till att ta rätt beslut! Vinnaren har visat att de använt YouTube mycket väl genom att anpassa både format, antal klipp och planering. Kampanjen går rakt in i hjärtat! Stort grattis!

Grand prix

Vinnare: Antilangning (Systembolaget, NORD DDB)

Motiveringen lyder:

Årets Grand Prix går till en kampanj som visar på den kraft som uppstår i att kombinera en verklig målgruppsinsikt och ett outtröttligt hantverk, där varje kreativ, kanal och format kommer till sin absoluta rätt. Och genom att våga bejaka många jobbiga känslor har annonsören bevisat att det går att vända något negativt med något negativt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News