Tävling
Nya vinstchanser i Cannes för F&B, Ingo och Prime
Publicerad: 21 juni 2022, 08:01
”Visit the originals”, ”Dictator of Sweden” och ”Moldy Whopper” nomineras i Cannes Lions. Foto: Pressbild
Cannes Lions andra dag bjuder på ytterligare elva nomineringar. Missa heller inte alla gårdagens grand prix-vinnare.
Ämnen i artikeln:
Cannes Lions 2022TävlingCannes LionsNyheterBurger KingVisit SwedenSCP GREYForsman & BodenforsPrimeBrand experience:
Forsman & Bodenfors ”Discover the originals” för Visit Sweden nomineras i media/entertainment.
Prime Weber Shandwicks ”The billion dollar collection” för H&M fortsätter att hämta in nomineringar. Efter gårdagens två nomineringar i design får den ytterligare två nomineringar i brand experience, en i underkategorin not-for-profit/charity/government och en i retail promotions & competitions.
Ytterligare en Prime-kampanj, ”Dictator of Sweden” för Civil Rights Defenders, nomineras i live brand experience or activation.
Creative strategy:
Tävlingssuccén Moldy Whopper, framtagen av Ingo för Burger King, får tre nomineringar i underkategorierna retail, multi-market strategy och market disruption.
”Discover the originals” av Forsman & Bodenfors för Visit Sweden nomineras i travel/leisure och breakthrough on a budget.
Creative effectiveness:
”Moldy whopper” av Ingo för Burger King fortsätter nominersingsfesten. Kampanjen nomineras i två ytterligare kategorier: retail och multi market.
Gårdagens grand prix-vinnare var:
I utomhus-kategorin var det Havas Middle East som tog hem grand prixet för kampanjen ”Liquid billboard”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
I print var det ytterligare ett bidrag från Mellanöstern som tog hem högsta pris. För den libanesiska tidningen AnNahar tog Imact BBDO i Dubai fram kampanjen ”Election edition”. Kampanjen tog sikte på den libanesiska regeringens ovilja att hålla demokratiska val. En av förklaringarna från regeringen har varit att det inte finns tillräckligt mycket bläck och papper för att skriva ut alla valsedlar. AnNahar valde då att för första gången i dess 88-åriga historia att pausa utgivningen för en dag och i stället donera bläck och papper till vallokaler.
Enligt juryordföranden Natalie Lam, kreativ chef på Publicis i APAC och EMEA, stod ”Election Edition” ut ordentligt från de andra bidragen.
– Vi kunde heller inte släppa tanken på hur vi kan göra print-kategorin spännande för nya generationer av kreatörer. Vi kan belöna grymma idéer men vi kan också ta beslutet att belöna något som visar på innovation och nya lösningar i gamla medier.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
I radio audio-kategorin segrade Dentsu och deras kontor i Bangalore, Mumbai och Gurgaon med kampanjen ”Unfiltered History” för Vice World News. I kampanjen tog man Instagram-användare på en annorlunda guidning genom British Museum. Museet är fyllt av föremål som britterna tillskansat sig på tveksamma sätt, inte minst från landets tidigare kolonier, och via Instagrams AR-filter kunde användare via podcasts med ledande experter från ursprungsländerna få reda på bakgrunden till hur föremål som Rosettestenen och Parthenonskulpturerna föll i brittisk ägo.
Juryordföranden Mariana O'Kelly, Ogilvys globala kreativa chef, motiverade valet med att det var en modig kampanj kring en fråga som tidigare inte uppmärksammats.
– Vi ville hitta en kampanj som hade djup insikt i kultur, en plats eller en person. En stor idé som är så enkel att den kan sammanfattas i en tweet, en plattformsinriktad ide som heller inte hade fungerat utan hjälp av ljud.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
I health & pharma-kategorin delades tre grand prix ut, varav två till WPP:s VMLY&R. I pharma var det ”I will always be me”, en tjänst snarare än en kampanj som hjälper att arkivera rösten för de som drabbas av sjukdomen MED. Sjukdomen är dödlig men långt innan dess så tappar den drabbade sin röst. I stället för att spela in sin röst på ett traditionellt, vilket väldigt få gör, sätt så tog VMLY&R i New York fram en bok de drabbade fick läsa högt. Fraserna används senare för att de ska kunna kommunicera med sin omgivning med hjälp av digitala hjälpmedel.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
I health & wellness gick grand prixet till ytterligare en teknisk innovation – ”The killer pack” från VMLY&R i Mumbai. ”The killer pack” är en produkt för att komma till bukt med dengue-feber som sprids via de miljarder myggor som lever och frodas i Indiens slumområden. Inomhus används den som en någorlunda traditionell myggpspiral men när den sedermera slängs så kommer resterna att ta död på alla mygglarver i sin närhet.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Slutligen prisades IPG-byrån Area 23:s ”Lil Sugar-Master of Disguise”. Genom en app kunde användarna skanna innehållet i olika produkter för att se hur mycket dolt socker som finns i dem. Tanken var att ge en tydligare bild av hur mycket socker det faktiskt finns i vad vi stoppar i oss, även om producenterna gör sitt bästa för att komma på nya namn för sockret.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.