Tävling
Nyskapande utomhuskampanj ger guldägg till Nord DDB
Publicerad: 20 april 2023, 18:06
Foto: Kampanjbild
Genom att använda bilarnas backkamera som en helt ny mediekanal fick Nord DDB in Škodas nya bilmodell i kupén hos konkurrenterna. Det ger ett guldägg i kategorin utomhus.
Škoda behövde en idé som uppmärksammade deras senaste elbil Enyaq Coupé iV. För att sticka ut bland konkurrenterna ville Škoda kommunicera på ett sätt som var annorlunda från traditionell bilreklam. Resultatet blev Dashboard Billboards – en kampanj med utomhusannonser som bara kunde ses från backkameror när förare backade in på parkeringsplatser.
Annonserna placerades i flera parkeringshus runt om i Sverige, och dök upp på skärmen inuti bilen. Utomhustavlorna togs fram tillsammans med miniatyrkonstnären Christopher Robin Nordström och är formgivna med stor detaljrikedom. Genom att använda bilarnas backkamera som en helt ny mediekanal fick Nord DDB alltså in Škodas nya bilmodell i kupén hos konkurrenternas bilar. Det belönar dem med ett guldägg i kategorin utomhus.
Motivering:
"Bidraget ”Dashboard Billboards” vinner Guldägg för att den störtar alla konventioner för hur en utomhuskampanj ska bete sig. Med irriterande pricksäkerhet träffar den konsumenten rätt i synfältet och oss rätt i reklamhjärtat. Det är så banbrytande att det oundvikligen smittar av sig på varumärket, och så hantverksmässigt skickligt att man snabbt vill stiga ur sin gamla Volvo och gå fram och titta lite extra."
Arbetsgrupp
Nord DDB
Chief Creative Officer: Andreas Dahlqvist
Creative Director: Anna Salonen
Creative Director: Hanna Stenwall
Creative Producer: Tobias Bergenwall
Art Director: Josefina Norén
Copywriter: Fabian Luthander
Art Director: Teodor Nisbel Fjäll
Copywriter: Viktor Einarsson
Art Director: Lovisa Zelioth
Copywriter: Tuva Lindvall
Strategy Director: Albin Gustafsson
Projektledare: Magnus Tengzelius
Produktionsledare: Cornelia Bruzelius
Studio Designer: Petter Mollberg Fagring
Content Designer: Christian Björnehag
Škoda Sverige
Manager Marketing and Product: Stefan Nygren
PR & Sponsoring Manager: Hanna Storckenfeldt
Marketing Coordinator: Jenny Hedlund
Agency Producer: Jacob Fagerström, House Agency
Director: Julius Hayes, Camp David Film
Modellbyggare: Christopher Robin Nordström, Tokyobuild
Silverägg och diplom
Silverägg:
Äntligen sämre tider! / Talita / Åkestam Holst
Odramatiska berättelser / Arbetsmiljöverket / Le Bureau
Hämt Extra / 7-Eleven / Reitan Convenience / Åkestam Holst
Diplom:
Bind bullpriset / Pressbyrån / Åkestam Holst
The Running Billboards /Zound Industries / adidas headphones / M&C Saatchi
Usla ursäkter / Krogar mot Knark / Åkestam Holst
Svensk kyckling som du aldrig sett den förut / MAX Burgers / Åkestam Holst