Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Oatlys uppmaning att ta tuffa mjölkdiskussioner ger guld

Publicerad: 5 maj 2022, 19:16

Oatlys brittiska Pappahjälp belönas med guldägg.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetOatly

Medelålders pappor är sämst på att ta till sig konceptet växtbaserad kost, speciellt i England. Här såg Oatly en möjlighet att göra en twist på ett koncept vi kanske ofta känner igen från Systembolaget: Behöver du hjälp att prata med din tonåring om alkohol? I Sverige blev det Pappahjälpen, och i England blev det kampanjen Help Dad. En kampanj som nu får ett guldägg i kategorin Hantverk.

Motiveringen lyder:

Bidraget lyfter en redan bra idé till något ännu bättre. Det kloka rationella får emotionella höjder. Det är omsorgen i varenda detalj och samspelet mellan ljudbilden, manuset, fotografiet, regivalet, skådespeleriet, graden och scenografin som bildar den storslagna helheten. Kort sagt det är hantverket som gör hela skillnaden. Eller för att uttrycka det på vinnarens språk: Good is really the difference between outstandingly, amazingly great.

Help Dad fälldes av det brittiska branschorganet ASA, Advertising Standards Authority, för missledande miljöpåståenden. 

– Vi hade definitivt kunnat vara tydligare i vissa delar av kampanjen, och det stör mig att vi inte var det. För faktan har vi ju koll på. Dock är det inte så att filmerna förbjudits. Så länge som vi gör de ändringar och förtydliganden ASA påtalar kan vi köra dem igen om vi vill, kommenterade Martin Ringqvist fällningen för Resumé

Det uppmärksammades också på scen:

– Den här kampanjen fick ju en kampanjsumma anmälningar i brittiska Konsumentverket.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Creative Director: Michael Lee, Oatly Department of Mind Control

Art Director: Björn Lindén, Oatly Department of Mind Control

Art Director: Lisa Vaccino, Oatly Department of Mind Control

Copywriter: Daniel Vaccino, Oatly Department of Mind Control

Copywriter: Ida Backman, Oatly Department of Mind Control

Copywriter: Martin Ringqvist, Oatly Department of Mind Control

Design Director: Lars Elfman, Oatly Department of Mind Control

Project Manager: Tinny Ohlsson, Oatly Department of Mind Control

UK Head of Marketing: Helen Bromley, Oatly Department of Mind Control

Film Production: Smuggler

Director: Tom Speers

Producer: Jason Scanlon

Executive Producer: Fergus Brown

Editor: Ellie Johnson / Tenthree

Online: Electric Theatre Collective

Producers: Sam Snapper and Oscar Wendt, Smuggler

Agency Producer: Alexander Blidner, POM Pictures

Agency Producer: Sara Bäcklund, POM Pictures

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

GuldäggetOatly

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.