Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Överdådig champagnebok från Frankenstein tar hem förpackningsdesign

Publicerad: 5 maj 2022, 18:31

Samlarutgåvan av ”Champagne Magnum Opus”

Foto: Pål Allan

Frankenstein Studio prisas med ett guldägg för sin formgivning av Richard Julins bok ”Champagne Magnum Opus”


Ämnen i artikeln:

FrankensteinNyheterGuldägget

En överdådig dryck kräver en överdådig bok. När champagneexperten Richard Julin förra året gav ut sitt livsverk ”Champagne Magnum Opus”, där han recenserat 13 000 champagner, ville han ha något extra till formgivningen. Det extra:t kom från Frankenstein Studio som nu prisas med guldägg i förpackningsdesign för sitt arbete. 

Deluxeutgåvan av ”Champagne Magnum Opus”

Foto: Pål Allan

Boken gavs ut i tre upplagor: standardutgåvan, deluxeutgåvan och samlarutgåvan. Redan den första var imponerande, men redan på deluxesteget fick köparen en bok som är nästan fyra decimeter hög, tre decimeter bred och väger över tre kilo. Förpackningen? Ett grönt kartonnage placerat i en förgylld bokkasset. Nästa steg, som bara trycktes i 500 exemplar, kom boken i ett handgjort korkhölje tillsammans med ett personligt brev från författaren.

– Det är världens största champagnebok, med världens främsta champagner, kommenterade Pontus Frankenstein på scen.

Motiveringen lyder:

”Bidraget Champagne Magnum Opus vinner 2022 års guldägg i förpackningsdesign. En bok med lika många lager som det finns bubblor i drycken den porträtterar. Inget har lämnats åt slumpen i denna hyllning. Den är för omfattande och för påkostad, den tar för mycket plats, är för fyllig, för komplex med för många detaljer – precis som champagne.

Silverägg i kategorin går till:

”Gridelli - Melograno” av Mikael Selin Design Studio för Gridelli
”Gunnar Smoliansky 1933-2019” av Henrik Nygren Design för Henrik Nygren Design
”Som förr, fast bättre” av Häxan Inhouse för Häxan

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.