Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Per Schlingmann: ”Kommunikation kan inte delegeras”

Publicerad: 23 Januari 2013, 13:53

Foto: Andreas Elgstrand

Per Schlingmann talade på Resumés seminarium ”Näringslivets 150 Superkommunikatörer” om den nya kommunikationen för de nya kommunikatörerna och menade att det krävs en ny holistisk inställning.


Ämnen i artikeln:

Näringslivets 150

– Bolag och organisationer måste hantera sin kommunikation på ett nytt sätt, sa Per Schlingmann. Den kan inte delegeras. Den måste vara ett ansvar för den högsta ledningen.

Schlingmann pratade om att vi måste ha ett holistiskt perspektiv på kommunikationen. Den måste spegla företagets roll i samhället och man måste ha en proaktiv hållning. Vi måste ställa oss frågan om varför mitt företag finns, vad är vår plats i samhället?

– Man måste våga ställa elefanten mitt i rummet, sa han. Ta H&M som exempel. De vet att en stor del av deras kunder är oroade över konsumtionssamhällets konsekvenser. Då visar bolaget att de tar ansvar och startar återvinning av gamla kläder. Det är modigt agerande.

Och den kommunikationen gäller såväl inåt som utåt i organisationen. Allt bottnar i att bygga en god organisation.

Att utnyttja konsulter att ta hand om det man inte själv har kunskaper om, är bra, men det är farligt att outsourca för mycket.

– Det handlar om att bygga förtroende. I dag sker mycket av kommunikationen kring ett företag eller organisation i sociala medier och där går diskussionen inte att styra. Då måste man se till att man har en grund och den måste komma inifrån.

– Bästa sättet att äga sin information är att inspirera och engagera sina medarbetare. Varannan svensk loggar in på internet innan det går ur sängen på morgonen. Den kommunikationskanalen är viktig.

När Per Schlingmann började arbeta med Moderaternas kommunikation var en av strategierna att ha en enhetlig ton.

– Om man integrerar kommunikationen så allt ser likadant ut, så känns det konstgjort och märkligt för mottagaren. Man måste kunna ha olika uttryckssätt och olika röster, men tonläge och tonalitet måste vara gemensam. Då får man rätt kommuniktation. Och så gäller det att visa att man förstår de som man vill nå, vad det är som oroar dem, vad det är som driver dem.

– Kommunikation är kärnan att driva en verksamhet och ett företag och då måste man äga kommunikationen på ledningsnivå. Men för att ha något att kommunicera så måste man göra. Och göra rätt saker. Om man säger något som man inte agerar på så har man förlorat.

Krister Berntsson


Ämnen i artikeln:

Näringslivets 150

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.