Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Polestar är branschens mest progressiva – därför blev varumärket en modestjärna

Publicerad: 13 oktober 2022, 19:55

Foto: ShutterWorx

En del är bättre än andra på delar i varumärkesbyggandet. Det kan vara nog så viktigt när omvärlden trycker på. Nils Rylén är marknadschefen som har jobbat bäst med modernitet enligt Xtremes varumärkesmätningar – oavsett kategori. Han säger att Polestar ska vara rak, enkel och reko.

Ämnen i artikeln:

PolestarSveriges Bästa Marknadschef

Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


Nutida, ny, samtida, aktuell och tidsenlig. Alla synonymer till modern, men marknadschefen Nils Rylén nöjer sig inte med det, utan talar om att Polestar är progressiv. Och vem vill vara motsatsen? Gammal, historisk och otidsenlig, enligt synonymer.se. En djupdykning i Xtreme Insights mätningar och attributet modern visar att det är Polestar som sticker ut i mängden. Inget är förstås en slump.

Sveriges mest progressiva marknadschefer – topp tre

1. Nils Rylén, Polestar

2. Rebecka Meijer, Avanza

3. Olof Tidbeck, Circle K

– Vi sattes på jorden för att göra saker annorlunda. Man kan fråga sig om världen verkligen behöver ett nytt bilvarumärke. Svaret är ja, om man inte gör som alla andra, säger Nils Rylén och berättar om Polestars manifest: ”Act like a guiding star”.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

– Vi vill inspirera såväl bilbranschen som andra branscher att bli bättre. Vårt fokus ligger på design, innovation och hållbarhet. Vi är det första bilbolaget som redovisar klimatavtryck för våra bilar. Vi har utmanat andra att följa vårt initiativ – men det gör de inte eftersom de är traditionella.

Polestar porträtterar inte människor i marknadsföringen, på så vis marknadsför man inte en livsstil som så många andra. Ett aktivt beslut som också gör att Polestar framstår som modernt.

– Vi vill undvika att mottagaren tänker att ”jaha, han är en minimalistisk betonghusperson”, eller ”äh, där står en Parisperson med sin bil framför Eiffel­tornet”. Byggnader kan finnas i vår marknadsföring, med då måste det ­finnas en logik och relevans och ­förstärka vårt minimalistiska uttryck, inte lägga en livsstil i knät på betraktaren.

Finns inte risken att ni blir väldigt opersonliga då?
– Det är såklart klurigt. Men vi har landat i att mottagaren får addera livsstilslagret själv – som exempelvis atlet-, design- eller friluftsperson. Så kan vi vara mer direkta i tilltal på webbplatsen. I annonser är vi rakt på sak: enkla, raka och reko.

Man kan lätt uppfattas som töntig om man kommunicerar modernitet – vad är viktigt att tänka på i ”modern kommunikation”?
– Den ständiga ångesten är att inte vara för mycket modern, det är viktigt att hitta balansen. Vi tror på att skala av och vara fokuserade i reklamen, i helsidor exempelvis: bild på bil, rubrik i form av ”Polestar 2” och möjligtvis också ”100 procent elektrisk”. Ingen argumentation eller långa copytexter. Bort med floskler och fräsighet. Det är vad som gör marknadsföringen modern.

Modet skiftar. Hur ska Polestar orka vara modern om fem år?
– Modernitet ligger inte minst i produkter, materialval, hur bilen känns. Det utgår ifrån designteamets känsla för vad som är modernt för tillfället. Premium måste inte vara krom och läder – det kan vara kork, lin eller andra hållbara material som gör att bilen känns nutida. Vi kommer alltid att utgå från produkten i vår kommunikation. 

Så avgörs specialpriset Sveriges mest progressiva marknadschef

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i tävlingens tre nya kategorier är de som stärkt sitt varumärke mest utifrån attributen modern, ansvarstagande och prismedveten, alldeles oavsett i vilken bransch varumärket verkar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev