Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 21 april 2022, 17:04
Postnords nya identitet, skapad av Bold, tar hem 100-wattare i kategorin strategisk design. Bold belönas dessutom med brons i samma kategori.
Under 2020 presenterades Postnords nya identitet, som tagits fram av Bold. Det blev den största förändringen av varumärket sedan Postnord introducerades som koncern 2015, efter sammanslagningen av svenska och danska posten 2009.
– Identiteten synliggör hur vårt värde bygger på att vara länken mellan konsumenten och allt hen bryr sig om. En identitet som precis som vårt varumärke är dynamiskt och i ständig rörelse, men som bygger vidare på vår ikoniska blåa färg och vår logotyp, sade Postnords varumärkesspecialist Sophia Kandell i en kommentar till Resumé när identiteten lanserades.
LÄS MER: Postnord utvecklar sin visuella identitet tillsammans med Bold: ”Vill bli ett omtyckt varumärke”
Samarbetet mellan Postnord och Bolt inleddes hösten 2019. I den nya visuella identiteten utgick Bold från Postnords blå primärfärg, men utökade paletten, skapade ett nytt layoutsystem och tog fram en unik typografi, dels för att göra läsbarheten större digitalt.
Den utvecklade varumärkesidentiteten ”Delivering the world to you” är också en del av Postnords mer syftesdrivna arbete och tydligare koppla varumärket till ambitionen att förenkla i vardagen i enlighet med koncerners syfte ”Vi gör vardagen enklare”.
Övriga vinnare i kategorin Strategisk Design:
50-watt: ”Mathem Rebranding”, Mathem, Bold NoA
75-watt: ”Redesign av Stockholms Handelskammare”, Stockholms Handelskammare, Brand Union Stockholm