Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Ramboll och Garbergs visade renaste vägen till jobbet – prisas med 100-wattare

Publicerad: 10 februari 2021, 13:42

Ramboll och Garbergs tar hem 100-wattaren i kategorin employer branding för appen ”Happy commuter”.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenRambollGarbergs

Allt fler väljer att ta cykeln eller använda apostlahästarna för att ta sig till och från jobbet. Det innebär att rutten till arbetsplatsen måste läggas om, och helst inte längs samma bilväg man tidigare använde. För att hjälpa cyklisterna och fotgängarna att hitta den rutt med högst luftkvalitet tog teknikkonsultbolaget Ramboll tillsammans med reklambyrån Garbergs fram appen ”Happy commuter”. Appen använde sig av beräkningsmodeller för att se längs vilken rutt till och från en given plats luftföroreningarna var som svagast. Idén och appen tycks ha gått hem hos de potentiella medarbetarna, för nu vinner den en 100-wattare i kategorin employer branding. 

Juryns motivering lyder:

”Det är ingen hemlighet att konkurrensen om arbetskraft i vissa yrkeskategorier är stenhård och att det krävs något extra för att bli en attraktiv arbetsgivare. Och här är något så alldeles extra. Rent av så extra att juryn förstår de fantastiska effekterna i såväl jobbansökningar som varumärkeskännedom. Vi lyfter på hatten och skolar om oss till ingenjörer.”

”Happy commuter” är en del av Rambolls kommunikationskoncept ”Engineering for life” där Ramboll på olika sätt vill visa hur deras arbete kan förbättra allmänhetens vardag. Sedan tidigare har de bland annat tagit fram appen Shaperunner som innehåller särskilt bra löprundor runtom i Sverige. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

100-wattarenRambollGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.