Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Regler för Månadens kampanj

Publicerad: 2 December 2011, 14:58

Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.


I Månadens Print och Utomhus ska bidraget tala för sig själv,  men en kampanjbeskrivning är godkänd om bidraget blir obegripligt utan  att man vet placering, målgrupp eller liknande. OBS! Det som  räknas som utomhus är bidrag som använder sig av eller leker med  medieplatser utomhus. De bidrag som skickas in som inte uppfyller de  kriterierna flyttas till alternativ media.

För Månadens DM krävs att kampanjen ska vara genomförd mot en  definierad målgrupp. Om kampanjen sen distribueras via post, bud eller  på annat sätt spelar mindre roll.

Kan utländska bidrag tävla?
I de fall en svensk byrå eller ett svenskt produktionsbolag har gjort  exempelvis en sajt för en utländsk kund eller marknad, godkänns den för  tävlan. Kravet är att den tävlande aktören är svensk, i meningen baserad  i Sverige. Till exempel kan Lowe Brindfors tävla, trots att den ägs av  ett utländskt nätverk. På samma sätt kan Perfect Fools tävla med en sajt  för en utländsk kund eller gjord på uppdrag av en utländsk byrå.

Poängberäkning
Efter varje år gör vi en topp3-lista över de byråer som har gått bäst i respektive kategori. Vi  utgår då ifrån plats 1-3 i samtliga omgångar. Vinnaren i varje omgång får 10 poäng, tvåan 7 poäng och trean 5 poäng.  Därefter räknar vi samman poängen och rankar de tre byråer i varje  kategori med högst totalpoäng. I de fall där två byråer får samma poäng tittar vi på platserna 4-10 i samtliga omgångar. Den byrå med flest placeringar kommer före.

Resumé är som arrangör ansvarig för tävlingens regler, ramverk och  finansiering. Juryn är självständigt ansvarig för att bedöma och  poängsätta inlämnade bidrag. Bidragslämnaren ansvarar för att inlämnade  uppgifter är korrekta och att de är i enlighet med tävlingsreglerna.

JURYNS SAMMANSÄTTNING:
Juryn, som sitter under ett kalenderår, består av nio kategorijuryer med  tio medlemmar vardera. Varje kategorijury består av yrkesverksamma  kreatörer som utmärkt sig särskilt i den aktuella  mediekategorin. Resumé ansvarar som arrangör för att utse jury.

FÖRHANDSGRANSKNING:
I samtliga kategorier förutom DM, Design och Content förhandsröstar juryn innan varje möte. Detta för att få en hanterlig mängd bidrag att diskutera igenom och rösta på.

JÄV:
Jäv infaller när ett inlämnat bidrag är producerat, helt eller delvis,  av ett företag på vilken en jurymedlem arbetar samt när en jurymedlem  medverkat till ett inlämnat bidrag.

I händelse av jäv får berörda jurymedlemmar inte rösta på det  aktuella tävlingsbidraget. Bidraget kompenseras med ett poängtillägg  motsvarande genomsnittet av den poäng bidraget fått av övriga  jurymedlemmar.

PUBLICERING:
Resultatet i varje kategoriomgång presenteras i ett löpande schema i  tidningen Resumé. Vid varje nytt kalenderår presenteras årets bästa  byråer, listan nollställs sedan för det kommande tävlingsåret.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.