Tävling
Regler för Månadens kampanj
Publicerad: 2 december 2011, 14:58
Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor. De ska vara godkända av uppdragsgivaren. Alla tävlande bidrag ska också ha gått i kommersiella annonsmedier under tävlingsomgången i Sverige.
I Månadens Print och Utomhus ska bidraget tala för sig själv, men en kampanjbeskrivning är godkänd om bidraget blir obegripligt utan att man vet placering, målgrupp eller liknande. OBS! Det som räknas som utomhus är bidrag som använder sig av eller leker med medieplatser utomhus. De bidrag som skickas in som inte uppfyller de kriterierna flyttas till alternativ media.
För Månadens DM krävs att kampanjen ska vara genomförd mot en definierad målgrupp. Om kampanjen sen distribueras via post, bud eller på annat sätt spelar mindre roll.
Kan utländska bidrag tävla?
I de fall en svensk byrå eller ett svenskt produktionsbolag har gjort exempelvis en sajt för en utländsk kund eller marknad, godkänns den för tävlan. Kravet är att den tävlande aktören är svensk, i meningen baserad i Sverige. Till exempel kan Lowe Brindfors tävla, trots att den ägs av ett utländskt nätverk. På samma sätt kan Perfect Fools tävla med en sajt för en utländsk kund eller gjord på uppdrag av en utländsk byrå.
Poängberäkning
Efter varje år gör vi en topp3-lista över de byråer som har gått bäst i respektive kategori. Vi utgår då ifrån plats 1-3 i samtliga omgångar. Vinnaren i varje omgång får 10 poäng, tvåan 7 poäng och trean 5 poäng. Därefter räknar vi samman poängen och rankar de tre byråer i varje kategori med högst totalpoäng. I de fall där två byråer får samma poäng tittar vi på platserna 4-10 i samtliga omgångar. Den byrå med flest placeringar kommer före.
Resumé är som arrangör ansvarig för tävlingens regler, ramverk och finansiering. Juryn är självständigt ansvarig för att bedöma och poängsätta inlämnade bidrag. Bidragslämnaren ansvarar för att inlämnade uppgifter är korrekta och att de är i enlighet med tävlingsreglerna.
JURYNS SAMMANSÄTTNING:
Juryn, som sitter under ett kalenderår, består av nio kategorijuryer med tio medlemmar vardera. Varje kategorijury består av yrkesverksamma kreatörer som utmärkt sig särskilt i den aktuella mediekategorin. Resumé ansvarar som arrangör för att utse jury.
FÖRHANDSGRANSKNING:
I samtliga kategorier förutom DM, Design och Content förhandsröstar juryn innan varje möte. Detta för att få en hanterlig mängd bidrag att diskutera igenom och rösta på.
JÄV:
Jäv infaller när ett inlämnat bidrag är producerat, helt eller delvis, av ett företag på vilken en jurymedlem arbetar samt när en jurymedlem medverkat till ett inlämnat bidrag.
I händelse av jäv får berörda jurymedlemmar inte rösta på det aktuella tävlingsbidraget. Bidraget kompenseras med ett poängtillägg motsvarande genomsnittet av den poäng bidraget fått av övriga jurymedlemmar.
PUBLICERING:
Resultatet i varje kategoriomgång presenteras i ett löpande schema i tidningen Resumé. Vid varje nytt kalenderår presenteras årets bästa byråer, listan nollställs sedan för det kommande tävlingsåret.