Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Reklamtävlingen vägrar coronabidrag

Publicerad: 20 April 2020, 12:14

Nystartade reklamtävlingen Gerety Awards skjuter fram deadlinen och inför ett förbud mot coronarelaterade bidrag.


Ämnen i artikeln:

Gerety Awards

Den normkritiska reklamtävlingen Gerety Awards startades i fjol med syftet att främja mångfalden inom reklambranschen. Med den egna tävlingen vill organisationen lyfta fram nya initiativ. I juryn sitter enbart kvinnor. 

Under fjolårets tävling fick bland annat Forsman & Bodenfors guld i kategorin ”Innovation cut - Integrated” för sin Volvo-kampanj The E.V.A Initiative. 

Deadlinen har redan flyttats fram till april, på grund av coronaepidemin. Nu skjuts den fram ytterligare, till den 29 maj. 

Samtidigt går man ut med hårda bud om anmälningar som på något sätt berör coronaviruset. 

”En omröstning online efterlyste ett förbud för covid-relaterade anmälningar, och vi stämmer in i uppfattningen att det inte är att räkna som en ”kulturell rörelse”. Coronaviruset är en humanitär katastrof. Därför kommer vi inte att acceptera någon covid-19-relaterad reklam detta år. Det betyder inte att byråer inte gör ett fantastiskt arbete i spåret av viruset, utan att vi känner att allt fokus borde riktas mot att vinna kampen mot viruset, inte att ge pris för det”, skriver Gerety Awards i ett pressmeddelande. 

Den framflyttade omröstningen kommer att ske online. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gerety Awards

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.