Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Retade gallfeber på Sveriges bönder – vinner i kortare filmer

Publicerad: 29 Maj 2020, 12:31

Oatly skapade reklamhöstens snackis förra hösten med ”Spola mjölken” nu vinner filmen ”Var smak har sin tid” guldägg i kategorin kortare filmer.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Kjell Bergqvist bakom ratten. Rullar cigaretter utan filter i manchesterkavaj när Oatly med en 70-talsambience av cigarettrök, könssjukdomar och mjölkdrickande vill illustrera det moderna och hållbara i produkten, i relation till komjölk förstås. Det blev ett jävla liv. Tog hus i helvete rent ut sagt. ”Spola Mjölken” framtagen av havredryckens egna kreativa hubb var diskussionen som tog nästintill all luft hösten 2019. 

Oatly har genomgående växt i konsumenternas medvetande genom provocerande marknadsföring. Nu blev havredryckens produktionskedja och kinesiska ägande ifrågasatta. Martin Ringqvist, creative director och en av de namnkunniga kreativa hjärnor som rekryterats till Oatly på senare år fick agera talesperson i press, radio och tv. Samtidigt kompletterades filmen av medieval som gav avtryck genom bland annat väggmålningar i urbana miljöer och en takeover på Stockholms Centralstation. Men det är alltjämt filmen ”Var smak har sin tid” som blev den mest omdiskuterade reklamfilmen på den svenska marknaden 2019.

Nu vinner kampanjen kategorin ”kortare filmer” med motiveringen:

”En film som med ett fantastiskt hantverk, en oerhörd träffsäker copy och en kaxighet som inte tillåts någon annan än Oatly går ”Vår smak har sin tid” rakt in i hjärtat. Att låta Kjell Bergqvist bli en symbol för en hel motsträvig generation och sedan avslöja honom som en trojansk häst är inget mindre än genialt. När kommunikation är som bäst, förmågan att långt utanför en film, engagera och skapa debatt - i ett helt land.”

Silverägg går till
Living La Vida Loka , Loka, Åkestam Holst NoA
Maurten Unofficial, Maurten, Åkestam Holst NoA
När barn berättar, Bris, Volt

Arbetsgrupp

Oatly Department Of Mind Control
Creative Director,  Martin Ringqvist
Design Director, Lars Elfman
Copywriter, Ida Backman
Art Director,  Björn Lindén Project Manager,
Oatly Department Of Mind Control Amanda Lindblom
Production Manager, Fanny EricssonDirector & Editor,

B-Reel Films

Torbjörn MartinAgency Producer, Blidner Production

Alexander BlidnerProducer,
B-Reel Films Kalle Wettre
Telecine Operator Sabina Törnberg
Director of Photography Fredrik Wenzel

Film Production B-Reel Films

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.