Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Så funkar Månadens Kampanj

Så funkar Månadens Kampanj

Vill du vinna? Klart du vill! Här finns all viktig information om hur du gör för att delta i vår tävling Månadens Kampanj.

Publicerad: 7 maj 2019, 11:59


Innehåll

 

Vad är Månadens Kampanj?

Månadens kampanj syftar till att belöna, uppmärksamma och stimulera kreativ reklam i print, idé, PR, utomhus, design, film och content. Kontinuiteten i tävlingen gör den till en sporre för kontinuerlig förnyelse och förbättring.

Tävlingens öppna form gör det möjligt för små nykomlingar att mäta sig med de stora, etablerade reklamkonsulterna. Det är Resumés förhoppning att Månadens Kampanj ska bidra till att Reklamsverige håller sig på tårna.

Resumé är som arrangör ansvarig för tävlingens regler och ramverk. Månadens Kampanj görs i samarbete med Penetrace.

Vilka bestämmer?

Det är branschen som bestämmer, så som det ska vara! Inför varje nytt kalenderår utser Resumé jurymedlemmarna och ordföranden. Alla som utses är yrkesverksamma kreatörer. Varje kategori, det finns nio sådana, utgörs av en egen jury med tio alternativt elva medlemmar vardera. Juryn är självständigt ansvarig för att bedöma och poängsätta inlämnade bidrag.

Vilka vinner?

Efter varje år gör vi en topplista över de byråer som har gått bäst i respektive kategori. Vi utgår då ifrån plats 1-3 i samtliga omgångar. Alltså får till exempel femman tyvärr inga poäng förutom äran att vara den femte bästa kampanjen i Sverige just nu. Detta brukar sedvanligt firas med bubbel på byråerna, men det är förstås inget som Resumé tar ansvar för.

Totalt under året ger en förstaplats 250 poäng, en andraplats 125 poäng och en tredjeplats 50 poäng i respektive kategori. Men för att även mindre delsegrar ska belönas har totalsumman splittats och fördelas under året.

En förstaplats i exempelvis film under året ger då 250/8=31 poäng, då antalet filmomgångar är åtta under ett år. I kategorin Alternativa medier där tävlingsomgången sträcker sig under en längre period och antalet omgångar endast är fyra på ett år ger en förstaplats istället 250/4=62 poäng.

Resultatet i varje kategoriomgång presenteras i ett löpande schema på Resume.se. Publicering sker även månadsvis i magasinet, då väljer redaktionen vilken vinnande kampanj som ska exponeras. Vid varje nytt kalenderår presenteras årets bästa byråer, listan nollställs sedan för det kommande tävlingsåret.

Tips till dig som ska delta

01. Följ reglerna.

02. Håll deadline – vi godkänner inga sena bidrag.

03. Kom ihåg att vi tyvärr inte kan ansvara för de bidrag som skickats in fysiskt till oss.

04. Ha kul och lycka till!

Hur tävlar jag?

01. Läs igenom reglerna

Allt du behöver veta för att tävla i Månadens Kampanj får du här. Våra enkla regler är:

■ Bara skarpa kampanjer får tävla. Det innebär att de ska ha producerats av yrkesmänniskor och att de är godkända av uppdragsgivaren. 

■ Alla tävlande bidrag ska ha gått i kommersiella annonsmedier. Undantaget är kategorin PR som av sin natur kanske inte alltid behöver gå i kommersiella annonsmedier.

■ Kampanjer får bara tävla om de gått under angivna tävlingsdatum. Till exempel får en printannons som publicerades i DN den 7:e mars vara med i omgången Print mars-maj. På samma sätt är det inte okej att delta med en reklamfilm som gått i Kanal 5 den 7:e mars i omgången Film augusti.

■ Utländska bidrag kan tävla om en svensk byrå står bakom. Forsman & Bodenfors kan till exempel tävla med en film för det japanska skönhetsvarumärket SK-II.

■ Den som tävlar ansvarar för att inlämnade uppgifter är korrekta och att de är i enlighet med tävlingsreglerna.

02. Registrera dig 

Om du tävlat förr, gå vidare till punkt tre.

Om det är första gången du anmäler ett bidrag till Månadens Kampanj så registrerar du dig, och allt som har med kampanjen att göra, via Award Force plattform. Du måste inte skicka in bidraget samtidigt som du registrerar dig, det går bra att spara bidraget och gå tillbaka till det vid ett senare tillfälle.

03. Skicka in ditt bidrag

Med varje bidrag ska det finnas uppgifter om byrå, arbetsgrupp, kund och kontaktuppgifter till någon på byrån. Och kanske det allra viktigaste: En kortfattad beskrivning av kampanjens sammanhang och syfte.

Du skickar in bidraget via Award Force.

Anmälan skiljer sig åt mellan de olika underkategorierna. Läs mer om vad som gäller för de kategorierna du är intresserad av.

Underkategorier

Idé 

Print 

Design 

Utomhus 

Film 

Support

Penetrace support har öppet mellan 09:00-17:00. Du når dem på support@penetrace.com

När måste jag skicka in?

Du hittar alla aktuella deadlines här.

Fråga oss

Har du frågor om anmälan till Månadens kampanj?

Hör av dig till: red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev