Tävling
Så gick det för Sverige i Cannes Lions 2021 – här är de mest prisade byråerna
Publicerad: 28 juni 2021, 11:46
Cannes Lions – reklamvärldens motsvarighet till Oscars – är avslutad för i år. Foto: Elena Elisseeva
När Cannes Lions 2021 summeras står det klart att Ingo blev mest prisade svenska byrå. Se samtliga svenska vinster här.
Då Cannes Lions förra året utgick på grund av coronapandemin bedömdes 2020 och 2021 i år tillsammans. Totalt blev det 26 lejon för de svenska byråernas del – 12 brons, sex silver, fyra guld och tre grand prix – att jämföra med 15 lejon 2019.
Rikligast belönad blev Ingo, som tack vare hyllade ”Moldy Whopper” tog hem ett grand prix, fyra guld, ett silver och tre brons. Grand prix gick även till Farm för ”The 2030 Calculator” för Doconomy samt till AKQA för H&M:s hållbarhetssatsning ”Looop”.
LÄS MER: Sveriges mest prisvinnande byråer: Så gör vi för att omvandla vinsterna till nya affärer
Se hela prisskörden nedan uppdelat per kategori, samt byråtoppen.
Alla svenska vinster i Cannes Lions 2021:
Brand experience:
Brons till ÅH för ”A hard pill to swallow” för Apotek Hjärtat
Design:
Grand prix och silver till AKQA för ”Looop” för H&M
Digital craft:
Brons till Henrik & Sofia för ”Interactive guide to Dark” för Netflix
Film:
Guld, silver och brons till Ingo för ”Moldy Whopper” för Burger King
Film craft:
Tre brons till F&B för ”The Parents” för Volvo Cars
Health & wellness:
Silver till Abby Priest för ”Dantes heartbeats” för Hjärtebarnsfonden
Industry craft:
Två brons till Ingo för ”Moldy Whopper” för Burger King
Outdoor:
Grand prix och guld till Ingo för ”Moldy Whopper” för Burger King
Silver till AKQA för ”Looop” för H&M
Media:
Två brons till Nord DDB för ”The no show room” för Volkswagen
PR:
Guld till Ingo för ”Moldy Whopper” för Burger King
Två silver till F&B för ”The E.V.A Initiative” för Volvo Cars
Silver och två brons till Åkestam Holst för ”A hard pill to swallow” för Apotek Hjärtat
Brons till Stendahls för ”The isolated cinema” för Göteborgs filmfestival
Brons till BCW för ”Beach mode” för Trygg-Hansa
Print & publishing:
Guld till Ingo för ”Moldy Whopper” för BK
Sustainable development goals:
Grand prix till Farm för ”The 2030 Calculator” för Doconomy
WARC Awards for Effectiveness - B2B
Garbergs för ”Happy Commuter” för Ramboll
Byråtoppen Cannes Lions 2021:
1. Ingo (1 GP, 4 G, 1 S, 3B)
2. AKQA (1 GP, 2 S)
3. Farm (1 GP)
4. Forsman & Bodenfors (2 S, 3B)
5. Åkestam Holst (1 S, 3 B)
6. Abby Priest, Garbergs (1 S)
7. Nord DDB (2 B)
8. BCW, Stendahls, Henrik & Sofia (1B)