måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Så gick det för Sverige i Cannes Lions 2021 – här är de mest prisade byråerna

Publicerad: 28 juni 2021, 11:46

Cannes Lions – reklamvärldens motsvarighet till Oscars – är avslutad för i år. Foto: Elena Elisseeva

När Cannes Lions 2021 summeras står det klart att Ingo blev mest prisade svenska byrå. Se samtliga svenska vinster här.

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsTävlingKreativitet

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Då Cannes Lions förra året utgick på grund av coronapandemin bedömdes 2020 och 2021 i år tillsammans. Totalt blev det 26 lejon för de svenska byråernas del – 12 brons, sex silver, fyra guld och tre grand prix – att jämföra med 15 lejon 2019

Rikligast belönad blev Ingo, som tack vare hyllade ”Moldy Whopper” tog hem ett grand prix, fyra guld, ett silver och tre brons. Grand prix gick även till Farm för ”The 2030 Calculator” för Doconomy samt till AKQA för H&M:s hållbarhetssatsning ”Looop”. 

LÄS MER: Sveriges mest prisvinnande byråer: Så gör vi för att omvandla vinsterna till nya affärer

Se hela prisskörden nedan uppdelat per kategori, samt byråtoppen. 

Alla svenska vinster i Cannes Lions 2021:

Brand experience:

Brons till ÅH för ”A hard pill to swallow” för Apotek Hjärtat

 

Design:

Grand prix och silver till AKQA för ”Looop” för H&M

 

Digital craft:

Brons till Henrik & Sofia för ”Interactive guide to Dark” för Netflix

 

Film:

Guld, silver och brons till Ingo för ”Moldy Whopper” för Burger King

 

Film craft:

Tre brons till F&B för ”The Parents” för Volvo Cars

 

Health & wellness:

Silver till Abby Priest för ”Dantes heartbeats” för Hjärtebarnsfonden

 

Industry craft:

Två brons till Ingo för ”Moldy Whopper” för Burger King

 

Outdoor:

Grand prix och guld till Ingo för ”Moldy Whopper” för Burger King

Silver till AKQA för ”Looop” för H&M

 

Media:
Två brons till Nord DDB för ”The no show room” för Volkswagen

 

PR:

Guld till Ingo för ”Moldy Whopper” för Burger King

Två silver till F&B för ”The E.V.A Initiative” för Volvo Cars

Silver och två brons till Åkestam Holst för ”A hard pill to swallow” för Apotek Hjärtat

Brons till Stendahls för ”The isolated cinema” för Göteborgs filmfestival

Brons till BCW för ”Beach mode” för Trygg-Hansa

 

Print & publishing:

Guld till Ingo för ”Moldy Whopper” för BK

 

Sustainable development goals:

Grand prix till Farm för ”The 2030 Calculator” för Doconomy

 

WARC Awards for Effectiveness - B2B

Garbergs för ”Happy Commuter” för Ramboll

Byråtoppen Cannes Lions 2021:

1. Ingo (1 GP, 4 G, 1 S, 3B)

2. AKQA (1 GP, 2 S)

3. Farm (1 GP)

4. Forsman & Bodenfors (2 S, 3B)

5. Åkestam Holst (1 S, 3 B)

6. Abby Priest, Garbergs (1 S)

7. Nord DDB (2 B)

8. BCW, Stendahls, Henrik & Sofia (1B)

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev