Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Sandviks okrossbara arbetsgivarvarumärke

Publicerad: 28 November 2019, 18:16

Tillsammans med gitarrvirtuosen Yngwie Malmsteen skapade Sandvik och Forsman & Bodenfors ett nytt sätt att visa hållbarheten i det svenska stålet. Nu vinner kampanjen 100-watt i employer branding.


Ämnen i artikeln:

Sandvik100-wattarenForsman & Bodenfors

En okonventionell b2b-kampanj för ett globalt industriföretag. I våras dramatiserade Sandvik ingenjörskonst genom att låta Forsman & Bodenfors be 1980-talshjälten Yngwie Malmsteen och be honom försöka slå sönder en gitarr, helt och hållet tillverkad i metall.

I samband med kampanjen teamade Sandviks ingenjörer upp med gitarr-designern Andy Holt på Drewman Guitars. Gitarrkroppen är framtagen genom en 3D-skrivare.

Experimentet på en rockklubb i Miami misslyckas. Gitarren pallade trycket och genom att lyfta just slitstyrkan visualiserade Sandvik precisionen, svårighetsgraden och hållbarheten i sin tillverkning gentemot framtida anställda.

Nu vinner kampanjen en 100-wattare i kategorin employer brandning med motiveringen:

”Årets 100-wattare går till en kampanj som fått Sandvik att gå från anonym till relevant och intressant. Byggt på en oväntad insikt visar man vad god ingenjörskonst kan leda till. Resultatet: Ett enormt globalt genomslag, ökat intresse för att jobba på Sandvik och en smashad förstärkare.”

 

Vinnare i kategori Employer Brandning

100-watt ”The Smash-proof Guitar”, Sandvik, Forsman & Bodenfors
75 ”Stora nog att göra skillnad”, McDonald’s, Nord DDB
50 En större uppgift, Polismyndigheten, Prime

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.