Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Sanna Westman maxar potentialen i varumärket – vinner kategori byggvaruhus

Publicerad: 13 oktober 2022, 17:26

Byggmax har förflyttat sitt varumärke mest under året som gått.

Foto: Pressbild / Illustration: Tom Fägrell.

Lågpris brukar inte vara synonymt med kunskap, pålitlighet och kvalitet. Men Byggmax lyckas uppfattas som både det ena och det andra hos kunderna. Därför vinner de Sveriges Bästa Marknadschefer, kategori bygg.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefByggmaxNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Under året som gått har Byggmax bland annat dessutom stärkt uppfattningen om bredden i sortimentet, ett område som historiskt sett inte varit Byggmax starka sida, enligt Xtreme Insights varumärkesundersökningar, som ligger till grund för Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer. Den som lett marknadsavdelningen under året är Sanna Westman, som arbetat på Byggmax i nio års tid.

– Sanna har en oslagbar instinkt för vad som driver kundernas intresse. Hon är helt enkelt en mästare i att formulera de budskap som träffar målgruppen mest kraftfullt, säger Sanna Westmans chef Per Haraldsson, när vi frågar honom om hennes styrkor.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

Det är inte bara i Sveriges Bästa Marknadschefer som Byggmax har utmärkt sig. Tidigare i år tog de sig för första gången in på förstaplatsen på Brand Equity, som rankar bolagen i den svenska byggmaterialbranschen. 

– Jag är jätteglad och stolt över att allt arbete vi gör varje dag för att stärka hur Byggmax varumärke uppmärksammas av andra. Vår position som ledande lågprisaktör har länge varit stark och de senaste årens arbete med att förnya oss har gett bra resultat, kommenterade Sanna Westman placeringen då.

Under året som gått har Comviq jobbat vidare med sin framgångsrika långkörare med kioskägaren Karim. I våras stod det klart att artisten Newkid Alexander Ferrer – som gästspelat i ett par reklamfilmer, blir en permanent del av reklamfamiljen.

I kategori byggvaruhus placerar sig Johan Saxne på Bauhaus tvåa. Trea kommer Andreas Larsson på Hornbach.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022. 

Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut. 

Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev