Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 21 april 2022, 19:31
Göteborg film festival och Stendahls ”The Isolated Cinema” har uppmärksammats världen över. Nu prisas kampanjen även med en 100-wattare.
Ämnen i artikeln:
100-wattarenGöteborg International Film FestivalStendahlsMcDonald'sNord DDBIngoTreBrand UnionGöteborg film festival och Stendahls går hem med 100-wattaren i kategorin Konsument för ”The Isolated Cinema”. I kampanjen lottade filmfestivalen ut en bioupplevelse utöver det vanliga. Vinnaren, vilket i slutändan blev akutsjuksköterskan Lisa Enroth, var under sju dagar isolerad på fyren Pater noster utanför den Bohuslänska kusten. Väl på plats gjorde hon inget annat än att titta på film. Kampanjen fick enorm uppmärksamhet och när Lisa Enroth väl kom till fyren fanns internationella medier som New York Times och Al-Jazeera på plats för att bevaka händelsen. När kampanjperioden var över hade hela 3050 artiklar skrivits om initiativet, något som gav ett beräknat annonsvärde på närmare 700 miljoner kronor. Inte illa för en filmfestival med begränsad budget.
LÄS MER: 3050 nyhetsartiklar och extrem räckvidd – så byggde filmfestivalen pr
– Det här är tredje året som vi gör det vi internt kallar för unlimited, som i praktiken ska vara en biografupplevelse utan begränsningar. Beslutet om att sätta fokus på den unika filmupplevelsen är en följd av att vi måste stå emot konkurrensen från streamingtjänsterna, har Göteborgs film festivals marknadschef Karl Svedung tidigare berättat för Resumé.
På andraplats hittar vi McDonald's ”Öppna dörren för Sveriges unga” som togs fram i samarbete med Nord DDB och på tredjeplats placerar sig Tres ”Trevligt” som togs fram av triumviratet Ingo, Brand Union och Tres inhousebyrå.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.