Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Skapar framtidens kundupplevelse för marknadsledaren – Elgiganten vinnare

Publicerad: 25 november 2021, 18:43

Elgigantens Camille Everberg vinner Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin hemelektronik.


Ämnen i artikeln:

ElgigantenNord DDBSveriges bästa marknadschefer

Camilla Everberg tillträdde som marknadschef för Elgiganten i början av 2019 med utmaningen att utveckla kundupplevelsen där kanalerna integrerar sömlöst. Omnikanal-satsningen som
utvecklats sedan 2008 tas nu vidare i framtidsprojektet
Next Generation Retail där Elgiganten har bytt ut de flesta delarna i bolagets system- och verktygslandskap och ökat fokus på data, analys och insikt.

Verksamhetsåret 2020–2021 blev ett rekordår. Försäljningsintäkterna ökade med 17,4 procent till 15,8 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 365 miljoner kronor, en ökning med 72,2 procent. Elgiganten har tagit marknadsandelar i fem av sex produktkategorier.

Framöver öppnar Elgiganten för att bli mer syftesdrivna i marknadsföringen och driva engagemang i frågor som hållbarhet och digitalt utanförskap.

Under 2021 har Nord DDB:s kampanj ”VAR Discount” uppmärksammats i flera tävlingar. Samtidigt avslöjade Resumé i oktober att bolagets nordiska ledning valt att göra ett byråbyte till Publicis.

Enligt Xtremes mätningar har Elon, Media Markt och Elgiganten gjort väldigt bra ifrån sig. Eftersom Elgiganten är förbättringen mest imponerande. Bolaget har också lyckats förbättra värdet i tänkbart märke trots att den redan ligger över 80 procent, och även förbättrat sig när det kommer till förstahandsval.  

Nu vinner Camilla Everberg Sveriges Bästa Marknadschefer i kategorin hemelektronik med motiveringen:

”I en kategori med nya giganter på den svenska marknaden har den här vinnaren ökat avståndet från en redan hög nivå.”

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.