Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tävling

Smoooth Doggs färgsprakande Klarna vinner 100 watt i företag

Publicerad: 28 November 2019, 18:17

Nyheten om att Klarna går ihop med Snoop Dogg blev en av årets snackisar under branschåret. Nu vinner kampanjen ”Get Smoooth” 100-watt i kategorin företag.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenNord DDBKlarna

Den 17 januari i år trendade Klarna på Twitter. Nyheten om att Snoop Dogg går in som delägare i betalbolaget, byter namn till Smoooth Dogg och blir kampanjansikte för varumärket kablades ut i olika communities och blev en världsnyhet.

Samma dag lanserades nästa kampanj i Nord DDB:s kommunikationskoncept ”Smooth” betstående av tre spektakulära reklamfilmer med den nya varumärkesambassadören.  I den första, mest uppmärksammade, filmen ser vi Snoop Dogg tillsammans med gyllene afghanhundar när han genomgår förvandlingen från Snoop till Smoooth Dogg.

Den globala reklamkampanjen ”Get Smoooth” stakade ut riktningen för bolaget på en global arena. Filmerna blandade känslan av ”Smoooth” med att kommunicera kring själva erbjudandet med budskap. som: ”Gold peanut butter, that sounds like a payment you'd wanna slice up” och ”Knowing that I can pay for all this later makes me so... relaxed”,

Nu vinner ”Get Smoooth” en 100-wattare i kategorin företag med motiveringen:  

”100-wattaren går till en blivande reklamklassiker. Med Snoop Dogs namnbyte startade en välsmord kampanj som nådde långt utanför landets gränser. Genom att bygga ett livsstilsvarumärke har Klarna fått fler kunder, ökat sin försäljning och mångdubblat sin värdering. Modigt, smart och väldig smoooth.”

 

 

Vinnare kategori Företag

100 wat Get Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm

75 watt DO Black - Världens första kreditkort med en C02-limit, Doconomy, RBK

50 watt The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

100-wattarenNord DDBKlarna

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.