Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Sponsring och profiler gör Bauhaus till en av de stora

Publicerad: 27 Januari 2021, 11:24

Johan Saxne marketing director på Bauhaus vinner Sveriges Bästa Marknadschef i kategori bygghandel.


Ämnen i artikeln:

BauhausSveriges bästa marknadschefer

Varför man stannar på samma arbetsplats i sexton år för Johan Saxne handlar det om att få möjlighet att förändra, prova nytt, vara nyfiken och ta risker. Något han också tror är en del av bolagets framgång.

– Tillsammans med våra långsiktiga sponsringssamarbeten och profilerna vi har jobbat med har vi gjort en fantastisk resa. Vi förknippas i dag som ett av de större varumärkena även utanför vår kategori. Och vi har mjukat upp varumärket, det är inte bara hammare och spik utan det står för mycket annat.

 

Johan Saxne Marketing director på Bauhaus.

På Bauhaus i sexton år.

Antal vinster: Tre.

Bor: Bromma.

Utbildning: Civilekonom.

Hur stor marknadsavdelning: 15.

Varumärken som inspirerar dig: Ikea, Nike och Tesla.

 

Därför vann Johan Saxne

Bauhaus är etta i kategorin och fortsätter att öka. Under våren fick företaget låna butikspersonal från branscher där det var kämpigare, som mode och flyg. Tillströmningen av kunder har fortsatt, vilket delvis kan förklaras med att Bauhaus har ökat sin annonsering kraftigt i tv och morgonpress i storstäder. Företaget är en av idrottens största sponsorer, vilket har varit ett problem eftersom idrotten, eller åtminstone idrotts­publiken, i stora delar har haft coronavila. Men Bauhaus har fortsatt att stötta idrotten och införlivat stjärnorna i sin reklam med Peter Stormare som nu är på väg att bli ett av Sveriges mest etablerade reklamkoncept.

Byggvaruhus 2020

År 2020 blev rekordåret för bygghandeln, året då tryckimpregnerat virke tog slut eftersom folk byggde ut sina terrasser i stället för att åka till Mallorca. Det verkar inte finnas något stopp för svenskarnas renoverings­behov. Åtminstone inte bland hemmabyggarna, proffshandeln har haft det lite jobbigare. Till och med den ganska sparsmakade e-handeln har vuxit under året.

Konsolideringen fortsätter och de internationella jättarna tar över alltmer. Det märktes inte minst i Stockholm när klassiska byggvaruhuset Fredells tog ned skylten.

 

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.