Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

St1 gasar i bensinkriget – marknadschefen Faisal Ouahid vinnare

Publicerad: 13 oktober 2022, 17:41

St1 har förflyttat sitt varumärke mest under året som gått.

Foto: Kampanjbild / Illustration: Tom Fägrell.

Efter ett par år av lite lägre tänkbarhet under pandemin stärker St1 sitt varumärke tydligt i Xtreme Insights varumärkesmätningar. Det ger dem en första plats i Resumés tävling Sveriges bästa marknadschefer.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefST1

R

Redaktionen

red@resume.se


År 2022 snackar alla drivmedel i Sverige. Ingen vill betala för dyra bensinpriser. I det läget är det en bedrift att stärka sitt varumärke som St1 har gjort. Bolaget har en utpräglad lågprisprofil, vilket man gynnats av, men samtidigt uppfattar konsumenterna St1 som både pålitliga och moderna, enligt Xtreme.

Marknadschefen Faisal Ouahid har arbetat på St1 i åtta år.

– Faisal är en stark varumärkesbyggare och ledare som får med sig människor generellt och marknadsteamet mer specifikt. Han har ett enormt starkt driv att leda och utveckla vårt arbete med våra varumärken. Han har såväl breda kunskaper som djupa för både vår bransch som marknadsföring vilket gör att han på ett välplanerat sätt hittar smarta och annorlunda sätt att utveckla varumärkena och bidra till vår affär, säger Hilde Wahl, vd på St1, om sin marknadschef.

LÄS MER: Styrkor i dag och utmaningar framåt – så tycker vd:arna om Sveriges bästa marknadschefer

Under året har St1 bland annat uppmärksammats för sitt koncept ”Bara låga priser”, som gått frekvent i bland annat tv. Fokus i filmerna är att de bara har just låga priser och inget annat på sina obemannade stationer.

Tvåa i kategori drivmedel är Charlotte Sjöberg-Nilsson på OKQ8. Trea kommer Erika Johansson på Ingo.

Så här avgörs Sveriges Bästa Marknadschefer

■ Resumé mäter tillsammans med Xtreme hur 330 varumärken har utvecklats från hösten 2021 till hösten 2022.

■ Mätningen görs med en rikstäckande panel. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever att varumärket är utifrån attribut.

■ Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev