Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Stefania Malmsten och Jacob Nelson tar plats i Platinaakademin

Publicerad: 19 maj 2021, 14:51

Forsman & Bodenfors stjärnkreatör Jacob Nelson och formgivaren och art directorn Stefania Malmsten väljs in i branschens ”hall of fame”.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetPlatinaäggetPlatinaakademin

Platinaakademin instiftades 1975 och inkluderar de kreatörer som under en hel yrkeskarriär bidragit till att utveckla svensk reklam, kommunikation och formgivning.

Vid varje år får akademin två nya medlemmar. I år heter de Stefania Malmsten och Jacob Nelson

Stefania Malmsten har som formgivare och redaktör varit med och gett form åt några av de mest inflytelserika magasinen i Sverige. På 90-talet var hon med och grundade de i dag kultförklarade magasinen Pop och Bibel. Hon var länge verksam i USA men flyttade 2012 tillbaka till Sverige där hon tillsammans med kollegan Ulrika Hellberg grundade designstudion Malmsten Hellberg. Sedan dess har de tagit fram grafiska lösningar åt museer, bokförlag, modevarumärken, arkitekter och filmbolag. 

Jacob Nelson är copywritern som efter sejourer på både Rönnbergs och Paradiset varit en av Forsman & Bodenfors tydligaste kulturbärare och framstående kreatörer. Redan när han anslöt till byrån var han Sveriges mest prisade copywriter, och under hela 00- och 10-talet har han fortsatt vara en av Sveriges mest stilsäkra reklamskribenter. 26 år i rad med guldäggsnomineringar och fem grand prix i Cannes Lions är siffror som talar för sig själv. Jacob Nelson menar att det aldrig handlat om talang, utan om hårt arbete.   Kreatörerna bakom 2007 års Guldäggskampanj hade en något annorlunda inställning.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.