Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tävling

Stockholm Media Week: Här är årets kampanjer och årets annonsör

Publicerad: 17 november 2021, 12:14

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Stockholm Media Week pågår just nu på China-teatern. I dag presenterades vinnaren av Årets kampanj.


Ämnen i artikeln:

OatlyVattenfallTrygg HansaBurger King

Stockholm Media Week anordnas av branschorganisationen Sveriges Mediebyråer och sponsras av bland annat Dagens industri, Expressen, JCDecaux och Rix FM.

Under tisdagen delades pris till Årets Annonsör ut, och vinnaren i denna kategori blev Oatly. Motiveringen lyder som följande:

Årets annonsör är en av de bästa på att hitta den perfekta matchen i idé och medielösning, resultatet blir självklart och innovativt. Med en genomarbetad strategi som är väl grundad i idén skapas stora och små kampanjer som sticker ut i ett allt mer fragmentiserat medielandskap. Årets annonsör kommunicerar med mod, självförtroende och hög kreativitet och får en alltid att fnissa eller tänka till. De har dessutom lyckats göra en dagligvaruprodukt till en opinionsbildare och har ändrat beteenden som varit självklart för svenskar i generationer. Du blir stark av mjölk, eller?

Alla nomineringar i Årets Annonsör:

Apotek Hjärtat

Barncancerfonden

Disney Plus

Hedvig

Oatly

Systembolaget

Vattenfall

Västtrafik

Årets kampanj 2021

Grand Prix - Burger King / Moldy Whopper

I tävlingen Årets Kampanj blir Burger King vinnare av Grand Prix med Moldy Whopper, som fortsätter samla utmärkelser. Motiveringen nämner bland annat att små medel gör att man måste bli modigare. 

I det här fallet vågar man gå hela vägen, inga kompromisser, ingen lång förklarande text, utan bara tydligt, visuellt starkt och otroligt effektivt. Att inte prata utan visa, visade sig vara ett vinnande drag. Det bästa av allt, kampanjen fick en otrolig spridning och fick oss att förstå vilken skillnad en dag gör...

Guld - Trygghansa / Badläge

Guldpriset tar Trygghansas kampanj Badläge, som är gjord tillsammans med mediebyrån PHD och BCW. Kampanjen lanserades under sommaren 2020 i form av appen Badläge. När appen aktiveras blockeras mobilen från allt annat än nödsamtal, så att det blir lättare att hålla fokus på barnen.

Silver - Vattenfall / What's happening

Silver går till Vattenfalls kampanj What's happening, gjord tillsammans med OMD och Nord DDB. Basplattan för kampanjen är Vattenfalls egen rapport ”The conversation on climate change and it's impact on human behaviour”. Utöver att slå fast att klimatet är vår tids stora fråga visar rapporten även att många upplever det som hopplöst att vända utvecklingen. Det sistnämnda faktumet fick Nord DDB och Vattenfall att fokusera på mer positiva exempel, och lyfta klimatframgångar.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.