Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Störigt beteende inspirerade till omtänksamma påsar – och innovationsguld

Publicerad: 19 maj 2021, 13:41

The No Douche Bag presenterade ett sätt att kommunicera kring social distansering i kollektivtrafiken som stack ut. Nu vinner kampanjen guldägg i innovation.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetForsman & BodenforsVästtrafik

Att sitta på en fullsatt buss kan många av oss i storstäderna relatera till, inte minst det senaste året. Tänk då att gå in på en buss i rusningstrafik och till sin förvåning märka att någon har paxat sätet bredvid med sin väska. Men liksom mycket annat i pandemitider har det normala ställts på ända.

Vad som tidigare hade ansetts vara ett egoistiskt beteende har blivit ett sätt att föregå med gott exempel. Forsman & Bodenfors och Västtrafik gick ännu längre och valde att göra det till marknadsföring för social distansering.

”No Douche Bag” lanserades i två ljusa färgkombinationer och med ett randigt mönster som gör att de liknade avspärrningstejp, en tydlig estetik och en signal för varning. Budskapet löd: ”Jag sitter gärna bredvid dig men inte just nu”.

Västtrafik eftersökte ett tonläge som var ansvarsfullt, tillgängligt och icke-anklagande. Samtidigt ville de ha en idé som var tillräckligt oväntad för att väcka intresse och skapa brett genomslag, med minimal budget.

1 000 tygpåsar distribuerades gratis på centralstationen i Göteborg som ett första steg i höstas.

Nu vinner kampanjen guldägg i kategorin innovation med motiveringen:

”The No Douche Bag introducerade ett helt nytt sätt att kommunicera kring och möjliggöra social distansering på tunnelbanan, bussen, båten eller spårvagnen. Att lyckas skapa något så hyllat och effektivt av något så otrevligt som väskor på värdefulla säten i kollektivtrafiken ger inget mindre än Guldägg i Innovation! Den genialt enkla totebaglösningen vann juryns beröm, avund och hjärtan då den tydligt bevisar att en lösnings innovationsgrad inte mäts i komplexitet utan i idéns storhet.”

Silverägg går till:


Djuränklingar, Fonus, New Normal
Looop, H&M, H&M Agency
Badläge, Trygg Hansa, BCW Stockholm
Call Girls, Talita, Åkestam Holst
Dantes Heartbeats, Hjärtebarnsfonden, Abby Priest
The 2030 Calculator, Doconomy, Farm

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.