Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tävling

Storslam för Ingo i Epica – tre Grand Prix och ”årets byrå”

Publicerad: 18 December 2020, 09:49

För andra gången på tre år blir en svensk byrå ”Agency of the Year” när branschpressen i Epica Awards får bestämma. Denna gång är det Ingo som får utmärkelsen. Burger King-kampanjen Moldy Whopper tar dessutom hem Grand Prix i tre av sju kategorier.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoEpica

Det har varit ett starkt tävlingsår för svenska kommunikationsbyråer. Förra veckans resultat i Eurobest med nio Grand Prix gjorde Sverige till mest framgångsrika land. Mönstret har återkommit i One Show och D&AD. Vid samtliga tillfällen är det Ingo och Burger King-kampanjen ”Moldy Whooper” (som togs fram i samarbete med David Miami och Publicis) som tagit hem de flesta av priserna.

Den visuella kampanjen med den ruttna hamburgaren lanserades strax innan coronautbrottet. Briefen handlade om att kommunicera att Burger King börjat fasa ut artificiella ingredienser i sin flaggskeppsburgare Whopper. Strax inann hade virala bilder på en 20 år gammal Big Mac blivit viral. Kampanjen är resultatet av ett samarbete mellan Ingo och Miami-baserade David, men grundidén kom från den svenska byrån. Kreatörsduon bakom kampanjen består av art directorn Max Hultberg och copywritern Magnus Ivansson.

Under Epica 2020 kammar Ingo hem storslam. ”Moldy Whopper” vinner hat tric Grand Prix – pr, print och film. Därtill blir byråerna ”Agency of the year”

Björn Ståhl, executive creative director på INGO, säger i en kommentar.

– Att vinna en Grand Prix i film är alltid väldigt svårt och det är helt fantastiskt att vinna den här. Vi arbetade så hårt med den här kampanjen, det här gör det hela värt det.

”Moldy Whoper” är den mest belönade kampanjen i de största internationella reklamtävlingarna under 2020. Noterbart är att Cannes Lions delar ut priser för både 2020 och 2021 i juni nästa år. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoEpica

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.